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FINANCIAL REASONS FOR LIQUIDITY IN BUSINESS MANAGEMENT FOR DECISION MAKING
RAZONES FINANCIERAS DE LIQUIDEZ EN LA GESTIÓN EMPRESARIAL PARA TOMA DE DECISIONES
Registro en:
10.15381/quipu.v24i46.13249
Autor
Herrera Freire, Alexander Geovanny
Betancourt Gonzaga, Víctor Alberto
Herrera Freire, Alex Humberto
Vega Rodríguez, Sara Raquel
Vivanco Granda, Estefanía Cristina
Institución
Resumen
Financial liquidity indicators are fundamental to assess the economic and financial situation and a company ́s performance in the short term, that is, to detect if the company has sufficient financial resources and is available to cover the present obligations. The objective of this study is to analyze the financial ratios of liquidity as a strategy in business management for decision making. It is an analytical study based on the methodology of Gitman & Chad (2012) and of scientific journals which delimit the criterion of liquidity in a company as: “The liquidity represents the agility that the company has to cover its financial obligations in the short term”, according to Linares Mustaros, Farreras Noguer, Ferrer Comalat & Rabaseda Tares (2012); Marsano Delgado (2013) Morelos Gómez, Fontalvo Herrera & Hoz Granadillo (2012); Ochoa Ramirez & Toscano Moctezuma (2012) Vasquez Tejos (2010), among others. The importance of the financial management foundations is based on the ratios to improving the financial analysis and its business management. A correct analysis of the financial statements of the organization allows us to reach its current situation and enables to predict -within certain limits- its future development for decision making. Los indicadores financieros de liquidez son fundamentales para evaluar la situación y el desempeño económico y financiero de una empresa a corto plazo, es decir, detectar si la empresa tiene suficientes recursos financieros y disponibles para cubrir las obligaciones presentes. El objetivo de este estudio es analizar las razones financieras de liquidez como estrategia en la gestión empresarial para la toma de decisiones. Es un estudio analítico basado en la metodología de (Gitman & Chad J., 2012) y de revistas científicas las cuales delimitan el criterio de liquidez en una empresa como: “La liquidez representa la agilidad que tiene la empresa para cubrir sus obligaciones financieras a corto plazo”, según los autores Linares Mustaros, Farreras Noguer, Ferrer Comalat & Rabaseda Tares (2012); Marsano Delgado (2013) Morelos Gómez, Fontalvo Herrera & Hoz Granadillo (2012); Ochoa Ramirez & Toscano Moctezuma (2012) Vasquez Tejos (2010); entre otras. La importancia de las bases de administración financiera se fundamenta en los ratios para mejorar el análisis financiero y su gestión empresarial. Un correcto análisis de los estados financieros de la organización permite llegar a su actual situación y poder predecir dentro de ciertos límites su desarrollo en el futuro para la toma de decisiones.