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Social skills in Study Groups at the Faculty of Veterinary Sciences of the Universidad Nacional del Litoral (Esperanza, Santa Fe, Argentina)
Habilidades sociales en Grupos de Estudio en la Facultad de Ciencias Veterinarias de la Universidad Nacional del Litoral (Esperanza, Santa Fe, Argentina)
Registro en:
10.15381/rivep.v30i4.17266
Autor
Báez, María Ludmila
Cadoche, Lilian
Institución
Resumen
To access a good job offer the person must be trained for it and the University is one of the main pillars to meet this requirement, although the curriculum must be complemented with other aspects such as the development of social skills. A study group must possess basic social skills such as teamwork, empathy, communication and leadership, among others. The objectives of this research were to socialize among the members of each Study Group directed by the Faculty of Veterinary Sciences the conditions that identify a team, describe from the own perception of the members of each group their social skills to integrate the group and the difficulties for it to become a team, and also to conduct a survey to understand their opinions. It can be concluded that there is a greater appreciation of the perception of teamwork in functional groups. It is evident the need to design a special program by educational institutions where they commit to the task of implementing instances of teamwork and interaction spaces to improve communication to generate, not only successful professionals in the scientific-technical, but also socially and emotionally, which will result in a professional capable of effectively interacting with the community. Para acceder a una buena oferta laboral se debe estar capacitado para ello y la Universidad es uno de los pilares principales para cumplir este requisito, aunque su currículo debe ser complementada con otros aspectos como son el desarrollo de habilidades sociales. Un grupo de estudio debe poseer habilidades sociales básicas tales como trabajo en equipo, empatía, comunicación y liderazgo, entre otras. Los objetivos de esta investigación fueron: socializar entre los integrantes de cada Grupo de Estudio Dirigido de la Facultad de Ciencias Veterinarias las condiciones que identifican un equipo, describir desde la propia percepción de los integrantes de cada grupo sus habilidades sociales para integrar el grupo y las dificultades para que el mismo se constituya en equipo y realizar encuestas para conocer sus opiniones y poder ser evaluadas. Se puede concluir que hay una mayor valorización de la propia percepción del trabajo en equipo en los grupos funcionales. Se hace evidente la necesidad de diseñar por parte de las instituciones educativas un programa especial donde se comprometan con la tarea de implementar instancias de trabajo en equipo y espacios de interacción para mejorar la comunicación para generar, no solo profesionales exitosos en lo científico-técnico, sino también en lo social y afectivo, lo que redundará en un profesional capaz de relacionarse eficazmente con la comunidad.