info:eu-repo/semantics/article
Medical students' knowledge, abilities and access characteristics to the internet at a peruvian university
Conocimientos, habilidades y características del acceso a internet en estudiantes de medicina de una Universidad Peruana
Registro en:
10.15381/anales.v63i1.1475
Autor
Horna, Pedro
Curioso, Walter
Guillén, Carlos
Torres, Carla
Kawano, Jorge
Institución
Resumen
Objectives: To study the knowledge abilities and access characteristics to the Internet in undergraduate medical students from a Peruvian University. Methods: Development and application of a questionnaire to medical students, report of the results and nested case-control analysis of data to identify variables related to the ability to surf the Internet. Results: The students enter the Internet mainly from home. The most visited websites were those from web mail services and entertainment sites. The quality of the medical information available on the net was overrated, even though there was a poor knowledge of the online tools related to health, as well as a deficient ability with basic tools of navigation and e-mail. Being skillful on the Internet was significantly related to a long experience on the net, the presence of access to the Internet from home and the frequent use of e-mail and the WWW. Conclusions: The population studied does not have the ability and knowledge required to make the Internet a useful tool for its academic formation. Objetivos: Estudiar los conocimientos, habilidades y características del acceso a internet en los estudiantes de medicina de pre-grado de una universidad peruana. Métodos: Desarrollo y aplicación de una encuesta a estudiantes de medicina de una universidad peruana, reporte de resultados y estudio caso control anidado de variables relacionadas con la habilidad en internet. Resultados: Los estudiantes accedieron a internet principalmente desde casa. Las páginas más visitadas fueron las de correo electrónico y sitios de entretenimiento. Hubo una sobrevaloración de la calidad de información médica disponible en la red y, sin embargo, un pobre conocimiento de las herramientas de salud en internet, además de un deficiente dominio de algunas herramientas básicas de navegación y mensajería. El ser hábil en internet se relacionó significativamente con una larga experiencia en la red, la presencia de acceso a internet en casa y el uso frecuente del correo electrónico y la WWW. Conclusión: La población estudiada no posee las habilidades y conocimientos necesarios para aprovechar adecuadamente internet en su formación académica.