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The story of the Flower in the Otomi costumbre
La historia de la Flor en el “costumbre” otomí
Autor
España Soto, Domingo
Institución
Resumen
In this text, we shall present the story of the Flower in the Otomi costumbre, a myth about the importance of Light (the Sun) in connection with life and God’s force itself and that of humans, particularly of the Otomi people of the Sierra Madre Oriental, who live in the states of Hidalgo and Veracruz. The myth mentions that the Light left and that it asked to return that the costumbre be hurt; which is “put the flower” to preserve and “ lift the force”, in which thousands of little bunches of flowers are prepared, to place them on the (altar), where the music and numerous offerings are necessary to make pleas for rain, abundance and health. Meanwhile, in other instances and times of the year, the Otomi people shall have to be thankful for the “health granted” and for the good harvest. Under this context, we propose to develop a pragmatic proposal: present the author-narrator of the myth, the context of the narration, the registration and transcription of the same, part of the ritual act and the local exegesis, to finally see what function the myth has among the Otomies of the region of study. En este texto presentamos la historia de la Flor en el costumbre otomí, un mito que trata sobre la importancia que tiene la Luz (el Sol) en relación con la vida y fuerza misma de Dios y de los humanos, en particular de los otomíes de la Sierra Madre Oriental que habitan entre los estados de Hidalgo y Veracruz. El mito menciona que la Luz se fue y que pidió para regresar que se hiera el costumbre; que es “poner la flor” para conservar y “levantar fuerza”, para pedir y dar las gracias, por lo que se elaboran miles de ramitos para ponerlos en la Mesa (altar), en donde la música y las numerosas ofrendas se hacen necesarias para hacer peticiones de lluvia, de abundancia y salud. Mientras que en otros instantes y épocas del año, los otomíes agradecen por la “salud concedida” y las buenas cosechas. Bajo ese contexto, planteamos desarrollar una propuesta pragmática para acercamos al mito: presentar al autor-narrador del mismo, el contexto de la na-rración, el registro y la transcripción, parte del acto ritual y la exégesis local, para finalmente ver qué función tiene el mito entre los otomíes de la región de estudio.