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The electronic application “MedAPProc” for the formative evaluation in the medical internship
La aplicación electrónica “MedAPProc” para la evaluación formativa en el internado médico
Registro en:
10.22201/fm.20075057e.2023.45.22486
Autor
Vives Varela, Tania
Hamui Sutton, Liz
Institución
Resumen
One of the greatest challenges for medical schools is to rethink, research and adapt technologies for learning and knowledge acquisition to processes of empathic communication, social, cultural and professional exchange, and of emotional harmony for university stakeholders. The evaluation of the level of achievement of the competences that physicians need to develop is a fundamental task in their training process. Cell phones and electronic tablets offer a great number of possibilities to include new ways of evaluation and recording of information during the development of students’ competencies.
In the framework of evaluations through Entrusted Professional Activities (EPAs), the implementation of mobile applications (Apps) to capture data and provide feedback to students is increasing every day. Studies have been conducted to identify successes and barriers in incorporating Apps to assess EPAs. The purpose of this article is to describe how technologies for learning and knowledge acquisition were incorporated in the implementation of the electronic application “MedAPProc” in the formative evaluation through Entrusted Professional Activities in the medical internship of the Medical Surgeon major of the Faculty of Medicine of the National Autonomous University of Mexico. The needs, advantages and limitations of swithcing from paper to electronic formats in order to improve and make more efficient the evaluation of students’ competencies performance are described. Uno de los mayores retos de las universidades formadoras de médicos es repensar, investigar y adaptar las tecnologías para el aprendizaje y el conocimiento a procesos de comunicación empática, intercambio social, cultural, profesional y de armonía emocional para los actores universitarios. La evaluación del nivel de logro de las competencias que los médicos requieren alcanzar es una tarea fundamental en el proceso de formación de los mismos. Los celulares y tabletas electrónicas, brindan un gran número de posibilidades para incorporar nuevas formas de evaluación y registro de información durante el desarrollo de las competencias de los estudiantes.
En el marco de las evaluaciones por medio de las Actividades Profesionales Confiables, la implementación de las aplicaciones móviles (App) para capturar los datos y para ofrecer retroalimentación a los evaluados es cada día mayor. Se han realizado estudios para identificar los aciertos y las barreras en la incorporación de las App para evaluar las APROC. El propósito de este artículo es describir cómo se incorporaron las tecnologías para el aprendizaje y el conocimiento (TAC) en la implementación de una aplicación electrónica “MedAPProc” para la evaluación formativa por medio de Actividades Profesionales Confiables en el internado médico de la Licenciatura de Médico Cirujano de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Autónoma de México. Se relatan las necesidades, ventajas y limitaciones de migrar del papel hacia los formatos electrónicos para mejorar y hacer más eficiente la evaluación del desempeño de las competencias de los estudiantes.