info:eu-repo/semantics/article
Burnout on fifth year medical interns in General Hospital of Mexico Dr. Eduardo Liceaga
Burnout en médicos internos de pregrado del Hospital General de México Dr. Eduardo Liceaga
Registro en:
10.1016/j.riem.2016.01.020
Autor
Athié Gutiérrez, César
Cardiel Marmolejo, Lino Eduardo
Camacho Aguilera, Jaime
Mucientes Avellaneda, Víctor Manuel
Terronez Girón, Andrea del Mar
Institución
Resumen
Introduction: Burnout syndrome, defined as an emotional reaction in response to chronic job stress, is constituted by three central axes: emotional exhaustion, depersonalisation, and lack of personal fulfilment. lt affects both institutions and employees significantly, particularly those related to medicine.
Strenuous working hours, high academic expectations and emotional demands are constant during the medical internship; hence the students enrolled in the fifth year become vulnerable to develop burnout. Therefore, it is of interest conduct studies to identify this syndrome, as well as its components to improve working conditions and implement preventive measures to ensure a better quality of service to the patient.
Objective: To determine the prevalence of burnout syndrome in medical undergraduates enrolled in the fifth year (MUE) in the Dr. Eduardo Liceaga General Hospital of Mexico, and determine the associated risk factors.
Method: A cross-sectional, observational and descriptive study was conducted on 141 MIJE from the Dr. Eduardo Liceaga General Hospital of Mexico using the Maslach Burnout Inventory survey to determine the prevalence of burnout and analyse its relationship with associated factors using the Spearman's rank correlation coefficient.
Results: The whole population had some degree of work exhaustion, and 16% met criteria for burnout. A statistically significant relationship was found between burnout and two factors: transport time home-hospital (p- -0203, .016) and university of origin (p- -0184 P- .029).
Conclusions: In response to the results, it is suggested to make an evaluation at the beginning of the medical internship to identify risk population, change in the role of the rotation, give the day off after the night shift in high-demand services, and psychological support if necessary. Introducción: El síndrome de burnout, entendido como una reacción afectiva en respuesta al estrés laboral crónico, se integra con 3 ejes fundamentales: desgaste emocional, despersonalización y falta de realización personal. Repercute significativamente tanto a instituciones como a empleados, particularmente los relacionados con la medicina.
Jornadas laborales extenuantes, alta exigencia académica y demandas emocionales son constantes durante el internado médico de pregrado, siendo los médicos internos de pregrado (MIP) vulnerables para desarrollar burnout. Por esto es conveniente realizar estudios para identificar dicho síndrome y sus componentes, implementar medidas preventivas y mejorar las condiciones laborales, garantizando una mejor calidad de servicio al paciente.
Objetivo: Determinar la prevalencia del síndrome de burnout en los MIP del Hospital General de México Dr. Eduardo Liceaga y establecer asociaciones con factores de riesgo.
Método: Se realizó un estudio transversal, observacional y descriptivo a 141 MIP del Hospital General de México Dr. Eduardo Liceaga a través de la encuesta de Maslach Burnout Inventory para conocer la prevalencia de burnout y analizar su correlación con factores asociados mediante la prueba estadística Rho de Spearman.
Resultados: El total de la población presentó algún grado de desgaste laboral y el 16% cumplió con criterios de burnout. Se encontró relación estadisticamente significativa entre el burnout y el tiempo de traslado (p - —0.203, p 0.016), asi como la universidad de procedencia (p - -0.184, 0.029).
Conclusiones: En respuesta a los resultados obtenidos se sugiere realizar una valoración al inicio del internado para identificar población en riesgo, modificación en el rol de la rotación, otorgar la posguardia en servicios de alta demanda y apoyo psicológico en caso de ser necesario.