info:eu-repo/semantics/article
Medical knowledge and perceptions about physiotherapy for an interdisciplinary approach
Conocimiento y percepciones médicas sobre la fisioterapia y el trabajo interdisciplinario
Registro en:
10.22201/facmed.20075057e.2019.31.18109
Autor
Estrada-Gómez, Cyntia Gabriela
Gutiérrez Camacho, Claudia
Salinas Sánchez, Igor
Peñaloza Ochoa, Laura
Institución
Resumen
Introduction: The variety of activities that can be performed by a physiotherapist includes: health care, research, management, teaching and implementation of health policies. Unfortunately, the physicians´ knowledge about the involvement of the physiotherapist in these activities is precarious and therefore, so is the interdisciplinary teamwork.
Objective: To describe the knowledge and perception that the medical residents of a third level hospital have about the activities and importance of interdisciplinary teamwork with physiotherapy.
Method: This was an observational, descriptive and crosssectional study. A questionnaire of 12 items of multiple choice was built and applied to the pediatrics medical residents, medical genetics and pediatric fellowships, whom had to respond at least 80% of the questionnaire. The medical residents whose patients always received physiotherapy consult where excluded.
Results: A total of 158 medical residents were included and the majority (77.8%) only knew about the health care activities of the physiotherapist. The 68% referred from 1 to 4 consultations per month to this professional. The majority of doctors acknowledged the capacity and independence of the physiotherapist to establish functional diagnosis but not treatments on their own (68%). More than a half (66.7%) of the medical residents pointed the necessity of patient rounds and clinical sessions with the physiotherapist as ways of learning.
Conclusions: It would be advisable to increase the curriculum of the medical residents about the work field of the physiotherapist and the benefits of interdisciplinary teamwork. Introducción: Las actividades del fisioterapeuta incluyen atención clínica, gestión, docencia, investigación e implementación de políticas en salud. Desafortunadamente, el conocimiento médico del involucramiento del fisioterapeuta en estas actividades es precario, dificultando el trabajo interdisciplinario.
Objetivo: Describir el conocimiento y percepción de los médicos residentes de un hospital de tercer nivel sobre las actividades e importancia del trabajo interdisciplinario con la fisioterapia.
Método: Estudio observacional, descriptivo, de corte transversal. Se construyó y aplicó un cuestionario de 12 reactivos de opción múltiple en residentes de pediatría, genética médica, subespecialidades pediátricas y cursos de alta especialidad en Medicina, quienes respondieron al menos el 80% de las preguntas. Se excluyeron residentes cuyos pacientes reciben fisioterapia en forma cotidiana.
Resultados: Se incluyeron 158 médicos residentes, el 77.8% conocía sólo las actividades clínicas del fisioterapeuta. El 68% solicitó entre 1 a 4 interconsultas al mes. La mayoría reconoció la autonomía del fisioterapeuta para establecer diagnósticos funcionales más no tratamientos (68%), más de la mitad (66.7%) señaló la necesidad de pases de visita, sesiones clínicas y entregas de guardia en conjunto.
Conclusiones: Sería conveniente incrementar el currículo del médico en formación sobre el campo de acción del fisioterapeuta y los beneficios del trabajo interdisciplinario.