info:eu-repo/semantics/article
A proporsal of the theoretical reasons of literary personalism for teaching
Una propuesta de los presupuestos teóricos del personalismo literario para la enseñanza
Autor
Cabrera Valverde, Jorge Mario
Institución
Resumen
This proposal analizes the theoretical suppositions of Literary Personalism,and their relations to philosophical Personalism and Education. The firstones present what López Quintás calls the eight levels of reality and conduct.These levels are divided into four positive and four negative levels. Our proposalwill use only the positive ones. The result is an estimation of literaryworks that utilizes much more elements for the analysis than those providedby literary criticism based upon formalism, or other theories, and will appearsome applications to Education. En esta propuesta se analizarán los presupuestos teóricos del personalismoliterario y su vinculación con el personalismo filosófico y con la educación.En los primeros se presenta lo que Alfonso López Quintás denomina losocho niveles de realidad y de conducta. De estos niveles cuatro son positivosy cuatro son negativos. Nos centraremos en los positivos. A partir de ellosse valorarán obras literarias con más elementos que los utilizados por análisisliterarios convencionales, y se podrán observar algunas aplicaciones a laenseñanza.