info:eu-repo/semantics/article
Commercialisation and specialisation in artisanal fisheries: the case of Pearl Lagoon, Nicaragua (ESP)
Commercialisation and specialisation in artisanal fisheries: the case of Pearl Lagoon, Nicaragua.
Autor
van Anrooy, Raymon
Weijerman, Mariska
Institución
Resumen
Commercialisation and specialisation of 450 artisanal fishermen of the Pearl Lagoon, on the Atlantic Coast of Nicaragua, was measured over three consecutive years (October 1995 – September 1998). The level of commercialisation of the fishermen differed more within years than between years largely due to seasonal effects. The conventional wisdom that commercialisation leads to specialisation is not supported by the results from the present study. On the contrary, correlation analysis showed an inverse relation between commercialisation and the degree of specialisation of the fishermen, indicating that commercialisation supposedly will result in a more heterogeneous artisanal fishery production in the area. Comercialización y especialización de 450 pescadores artesanales en la cuenca de Laguna de Perlas, en la Costa Atlántica de Nicaragua, fueron medidas durante tres años consecutivos (octubre 1995 – septiembre 1998). El nivel de comercialización de los pescadores varía más entre meses que entre años, lo que indica un efecto de temporada. La opinión corriente de que la comercialización va a llevar a la especialización, no se pudo confirmar en este estudio. El análisis de correlación demostró que la comercialización tenía una relación negativa con el nivel de especialización de los pescadores, por lo que se concluye que la comercialización probablemente va a resultar en una producción mas heterogénea de la pesca artesanal en el área.