info:eu-repo/semantics/article
Humor and the faces of the Superego
El humor y las caras del Superyó;
L’humour et les visages du Surmoi;
O humor e as faces do Supereu
Autor
Pereira Lucena, Lucas
Fontenele, Laéria
Resumen
The present text aims to undertake a discussion about the Freudian conception of humor, emphasizing the participation of the Superego in the creation and disposition of humor. It is intended, initially, to highlight the metapsychology of humor from the Freudian texts “The joke and its relation with the unconscious” (1905) and “The humor” (1927), highlighting the introduction of the concept of Superego in order to elucidate the humorist's attitude towards himself; then, perform an articulation between the notions and concepts of helplessness, castration, anguish and death in order to relate them to the Superego in its tyrannical face. Finally, discuss the participation of the Superego in the humorous process based on the Freudian thesis of its overinvestment and studies of contemporary authors who have contributed to the advancement of the understanding of the Superego's disposition, qualified as benevolent. It is, therefore, a literature review, whose findings point to a vivifying vision of the Superego, which allows the subject to enjoy, even in the face of the adversities of life and its vulnerabilities, through the symbolization of castration and the eroticization of the Superego. El presente texto tiene como objetivo emprender una discusión sobre la concepción freudiana del humor, dando énfasis a la participación del Superyó en la creación y disposición humorística. Se pretende, inicialmente, evidenciar la metapsicología del humor a partir de los textos freudianos “El chiste y su relación con el inconciente” (1905) y “El humor” (1927), destacando la introducción del concepto de Superyó con el objetivo de dilucidar la actitud del humorista consigo mismo; posteriormente, realizar una articulación entre las nociones y conceptos de desamparo, castración, angustia y muerte a fin de relacionarlos con el Superyó en su cara tiránica. Finalmente, se discute la participación del Superyó en el proceso humorístico a partir de la tesis freudiana de su superinvestidura y de estudios de autores contemporâneos que han contribuido con el avance del entendimiento de la disposición del Superyó, calificada como benevolente. Se trata, por lo tanto, de una revisión de la bibliografía, cuyos descubrimientos han apuntado a una visión vivificante del Superyó, que permite al sujeto gozar de la vida, apesar de sus adversidades y de sus vulnerabilidades, por medio de la simbolización de la castración y de la erotización del Superyó. Ce texte vise à entreprendre une discussion sur la conception freudienne de l’humour, en soulignant que le surmoi participe à la création humoristique et à la disposition d’esprit humoristique. On cherchera d’abord à mettre en évidence la métapsychologie de l’humour à partir des textes de Freud intitulés « Le mot d’esprit et sa relation à l’inconscient » (1905) et « L’humour » (1927), en mettant en relief l’introduction du concept de surmoi, afin de percer à jour l’attitude de l’humoriste envers lui-même ; ensuite, on assemblera les notions et les concepts de désarroi, de castration et de mort, pour les relier au surmoi sous son aspect tyrannique. Enfin, on discutera du rôle joué par le surmoi dans le processus humoristique, à partir de la thèse freudienne du surinvestissement et des travaux effectués par des auteurs contemporains, qui ont contribué à faire avancer la compréhension des dispositions du surmoi, qui est qualifié de bienveillant. Il s’agit donc d’une relecture d’où ressort un regard vivifiant sur le surmoi, qui permet au sujet de jouir malgré les adversités de la vie, auxquelles il est confronté, et malgré sa vulnérabilité, par le biais de symbolisation de la castration et de l’érotisation du surmoi. O presente texto objetiva empreender uma discussão sobre a concepção freudiana de humor, dando ênfase à participação do Supereu na criação e disposição humorística. Pretende-se, inicialmente, evidenciar a metapsicologia do humor a partir dos textos freudianos “O chiste e sua relação com o inconsciente” (1905) e “O humor” (1927), destacando a introdução do conceito de Supereu a fim de elucidar a atitude do humorista para consigo mesmo; em seguida, realizar uma articulação entre as noções e conceitos de desamparo, castração, angústia e morte a fim de relacioná-los ao Supereu em sua face tirânica. Por fim, discutir a participação do Supereu no processo humorístico a partir da tese freudiana do seu superinvestimento e de estudos de autores contemporâneos que contribuíram para o avanço do entendimento da disposição do Supereu, qualificada como benevolente. Trata-se, portanto, de uma revisão de literatura, cujos achados apontaram para uma visão vivificante do Supereu, que permite ao sujeito gozar, mesmo diante das adversidades da vida e das suas vulnerabilidades, por meio da simbolização da castração e da erotização do Supereu.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Humor in the academia and research on humor
Tonelli, Maria José; Zambaldi, Felipe -
Funciones del humor en la enseñanza aprendizaje y percepciones estudiantiles.
FERNANDEZ PONCELA, ANA MARIA; 15549; FERNANDEZ PONCELA, ANA MARIA -
El humor en las elecciones o las elecciones del humor // The humor in the elections or the elections of humor
Fernández Poncela, Anna María