dc.contributor | Álvarez Taco, Carmen Leni | |
dc.creator | Castellano Díaz, Jesús Estela | |
dc.date.accessioned | 2023-05-23T20:15:07Z | |
dc.date.available | 2023-05-23T20:15:07Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier | https://hdl.handle.net/20.500.14005/1106 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/6401709 | |
dc.description.abstract | In this research, is intended to determine the relationship between emotional intelligence and reading comprehension in 6th grade of Primary Schools of Red Nº 4 of Callao District students. The sampling was applied by conglomerates bietápico; the sample was made up of 155 students of both genders. The instruments used were the inventory of BarOn ICE: NA Emotional Intelligence in children and adolescents (short form) and Reading Comprehension Linguistics complexity 6 test form A; there are instruments that have validity and reliability in our country. The results were: there is weak relationship between emotional intelligence and reading comprehension. There is no relationship between interpersonal and intrapersonal intelligence with reading comprehension. However if there is a significant relationship between adaptability, handling stress with reading comprehension. | |
dc.description.abstract | El presente trabajo tiene la finalidad de determinar la relación entre la inteligencia emocional y comprensión lectora en alumnos de 6° grado de primaria de Instituciones Educativas de la Red N°4 del distrito del Callao. Se aplicó el muestreo por conglomerados bietápico; la muestra estuvo constituida por 155 alumnos de ambos sexos. Los instrumentos utilizados fueron el Inventario de Inteligencia Emocional de BarOn Ice: NA, en niños y adolescente (forma abreviada) y la Prueba de Comprensión Lectora de Complejidad Lingüística 6 Forma A; instrumentos que cuentan con validez y confiabilidad en nuestro país. Se ha encontrado los siguientes hallazgos: Existe relación débil entre la Inteligencia Emocional y la comprensión lectora. No existe relación entre la inteligencia intrapersonal e interpersonal con la comprensión lectora. Sin embargo si existe relación significativa entre la adaptabilidad, manejo del estrés con la comprensión lectora. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad San Ignacio de Loyola | |
dc.publisher | PE | |
dc.relation | http://repositorio.usil.edu.pe/handle/123456789/315 | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.source | Universidad San Ignacio de Loyola | |
dc.source | Repositorio Institucional - USIL | |
dc.subject | Text comprehension | |
dc.subject | Sex distribution | |
dc.subject | Primary schools | |
dc.subject | Comprensión del texto | |
dc.subject | Distribución por sexo | |
dc.subject | Escuela primaria | |
dc.title | Inteligencia emocional y comprensión lectora en alumnos de sexto grado de primaria de la Red N° 4 distrito del Callao | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | |