info:eu-repo/semantics/article
Economic management for the commercialization of services of the Cuban Sports Research Center
Gestión económica para la comercialización de servicios del Centro de Investigaciones del Deporte Cubano
Autor
Gómez Bequer, Maritrini
Hernández Echevarría, Tania Ivette
Millán Caballero, Rafael
Resumen
The Cuban Sports Research Center is a Cuban institution that has the social responsibility of developing the Science, Technology and Innovation processes that support Cuba's Olympic preparation program, hence it needs to implement an economic-financial management that allows generating income through the commercialization and export of services. From this contradiction arose the need to carry out an investigation whose objective was: to design a proposal of technological scientific services for its commercialization and export in Sports Research Centers. Scientific methods of a theoretical level were applied that allowed the identification of the fundamental theoretical nuclei in the field of strategic management that support the commercialization process, as well as the design of a set of management actions that facilitate the export of services in the form of processes. scientific-technological studies of the Cuban Sports Research Center. From the empirical level, the documentary analysis, the interview, the user criteria and the mathematical statistical level, the empirical distribution of frequencies were used. The main result is the proposal of technological scientific services for its commercialization in the Sports Research Center, considered viable and important by the users. El Centro de Investigaciones del Deporte Cubano es una institución cubana que tiene el encargo social de desarrollar los procesos de Ciencia, Tecnología e Innovación que apoyan el programa de preparación olímpica de Cuba, de ahí que necesita implementar una gestión económica-financiera que permita generar ingresos mediante la comercialización y exportación de servicios. De esa contradicción surgió la necesidad de realizar una investigación cuyo objetivo fue: diseñar una propuesta de servicios científicos tecnológicos para su comercialización y exportación en Centros de Investigaciones Deportivas. Fueron aplicados métodos científicos de nivel teórico que permitieron la identificación de los núcleos teóricos fundamentales en el campo de la gestión estratégica que sustentan el proceso de comercialización, así como el diseño de conjunto de acciones de gestión que posibilite la exportación de servicios en forma de procesos científico-tecnológicos del Centro de Investigaciones del Deporte Cubano. Del nivel empírico se empleó el análisis documental, la entrevista, el criterio de usuarios y del nivel estadístico matemático, la distribución empírica de frecuencias. El principal resultado es la propuesta de servicios científicos tecnológicos para su comercialización en el Centro de Investigaciones Deportivas, considerada viable e importante por los usuarios.