info:eu-repo/semantics/article
Compulsive purchases and attitudes towards indebtedness in consumers in the Junín region, Peru
Compras compulsivas y actitudes hacia el endeudamiento en consumidores de la región Junín, Perú
Autor
Callupe Cueva, Paulo Cesar
Porras Rojas, Marina Angelica
Institución
Resumen
Abstract
Objective: To determine the association between compulsive spending and attitudes towards indebtedness among consumers in the retail sector of the Junín region. Methods. Correlational level, non-experimental design, basic research. Two questionnaires were used as instruments: one evaluated attitudes towards indebtedness and the other compulsive shopping Rueda et al. (2019). were: austerity and hedonism. The sample consisted of 200 consumers from the retail sector in 4 provinces of the Junín region, who were sampled by non-probabilistic purposive sampling. Results. There is a strong correlation between the two variables, as shown by Kendall's Tau-b correlation coefficient of 0.338 and a p-value of 0. Compulsive shopping and attitudes towards indebtedness are statistically significantly correlated in customers in the Junín region who shop in retail establishments.
Keywords: compulsive buying, attitudes towards indebtedness, consumers, impulsiveness, problems with purchases and excessive purchases.
Resumen
Objetivo: Determinar la asociación entre el gasto compulsivo y las actitudes hacia el endeudamiento entre los consumidores del sector minorista de la región de Junín. Métodos. Nivel correlacional, diseño no experimental, investigación básica. Se emplearon como instrumentos dos cuestionarios: uno evaluaba las actitudes hacia el endeudamiento y el otro las compras compulsivas Rueda et al. (2019). fueron: austeridad y hedonismo. La muestra estuvo conformada por 200 consumidores del sector retail de 4 provincias de la región Junín, quiénes mediante un muestreo intencional no probabilístico. Resultados. Existe una fuerte correlación entre las dos variables, como lo demuestra el coeficiente de correlación Tau-b de Kendall de 0,338 y el valor p de 0. Conclusión. Las compras compulsivas y las actitudes hacia el endeudamiento están correlacionadas de forma estadísticamente significativa en los clientes de la región de Junín que compran en establecimientos minoristas.
Palabras claves: compras compulsivas, actitudes hacia el endeudamiento, consumidores, impulsividad, problemas con las compras y compra desmedida.