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Evaluation by the employers of the development of professional and transversal competences in the students of the Audit career cohort 2014, Universidad de la Serena.
Evaluación por los empleadores del desarrollo de competencias profesionales y transversales en los estudiantes de la carrera de Auditoria cohorte 2014, Universidad de la Serena
Autor
Blanco Alfaro, Cristian
Cortes Iturrieta, Patricia
Hernández Venegas, Alberto
Institución
Resumen
The new challenge of Higher Education in Chile is to develop competencies, where universities are called to achieve this goal. This is the case of the University of La Serena (ULS) and its Audit Career, where the present study seeks to evaluate by the employers, the development of professional and transversal competences in 27 students from 2014 cohort, who made their Professional Practice in 2017.This study responds to a quantitative approach, a non-experimental design and a transversal descriptive research, where as a result of an applied survey, a positive evaluation is observed in the development of 11 out of the 13 considered competences. Where, cross-disciplinary competences, averaged 3.35 points and professional ones 3.71 points out of a total of 4.0 points, allowing inferring that although most of the competencies were well evaluated, attention should be paid to adaptation to change and to autonomy and personal initiative El nuevo desafío de la Educación Superior en Chile está en desarrollar competencias, donde las universidades están llamadas a lograr este fin. Este es el caso de la Universidad de La Serena (ULS) y su Carrera de Auditoría, donde el presente estudio busca evaluar por parte de los empleadores, el desarrollo de competencias profesionales y transversales en 27 estudiantes cohorte 2014 que realizaron su Práctica Profesional el 2017.Este estudio responde a un enfoque cuantitativo, un diseño no experimental y una investigación descriptiva transversal, donde producto de una encuesta aplicada, se observa una evaluación positiva en el desarrollo de 11 de las 13 competencias consideradas. Donde las competencias transversales, promediaron 3,35 puntos y las profesionales 3,71 puntos de un total de 4,0 puntos, permitiendo inferir, que aunque la mayoría de las competencias fueron bien evaluadas, se debe prestar atención a la adaptación al cambio y a la autonomía e iniciativa personal.