Argentina
| info:eu-repo/semantics/article
The eye of the camera and the rhetoric of the image
El ojo de la cámara y la retórica de la imágen
Autor
Bonnet, Christian
Institución
Resumen
The article is based on an analytic clinical of adolescents mobilizing in film sessions. Next, the themes of memory and recollection in their Freudian aspects are classically considered; as well as the links and distances between Freud, cinema and psychoanalysis. The rhetoric (in the sense of Yates and Arasse) is articulated with the figuration to propose a classical connection in the structuralist field (Barthes, Foucault) between speech and cinema. The author proposes a specific articulation between rhetoric, aesthetics and political engagement in the cinema. The resources of the structural analysis of the narratives lead to propose a model of the narrative formulas of the theme of the struggles. Finally a singular opening is proposed by mobilizing the expression of the eye to the camera and linking it to the concept of film analysis of the look at the camera (Vernet) to propose the design of the look by the camera. This one would be an original modality, specific of the adolescent processes, as the adolescent exposes himself to the image which “looks at him” and especially the article indicates that: This look by the camera is tied to the transfer. El artículo se basa en una clínica analítica con adolescentes que traen películas a las sesiones. Luego, se toman los temas de la memoria y del recuerdo en sus aspectos freudianos clásicos; tanto como los lazos y las distancias que existen entre Freud, el cine y el psicoanálisis. La retórica (en el sentido de Yates y de Arasse) está articulada con la figuración para proponer así una aproximación clásica en el campo estructuralista (Barthes, Foucault) entre discurso y cine. El autor propone entonces una articulación específica entre retórica, estética y compromiso político en el cine. Los recursos del análisis estructural de los relatos conducen a proponer un modelo de las fórmulas narrativas del tema de las luchas. Finalmente, se propone una apertura al evocar la expresión de ojo de la cámara y ligándola al concepto de análisis fílmico de la mirada a la cámara (Vernet) para proponer en fin la concepción de mirada a través de la cámara. Esta sería una modalidad original, específica de los procesos adolescentes, dado que el adolescente se expone a la imagen que “lo mira” y, fundamentalmente, el artículo indica que: Esta mirada a través de la cámara está anudada a la transferencia.