info:eu-repo/semantics/article
The representation of the origin of humanity in ’2001: A Space Odyssey
La representación del origen de la humanidad en “2001: A Space Odyssey”
Autor
Huarte, Valentín
Institución
Resumen
The relations between humanity and technics confront thinking with a series of paradoxes. In order to start our exposition we return to the synthesis elaborated by Andrew Feenberg in relation to this problem. Then we focus on the exposition of french philosopher Bernard Stiegler’s propositions, who has attempted to give an answer to this problem through an original theoretical development. We return succinctly to the concepts of technical system, tendency and anticipation in order to consider the commentary and appropriation that the french philosopher makes of the paleoanthropological discoveries of Léroi-Gourhan. Finally we focus on some remarks in relation to the movie “2001: Space Odyssey” in the light of this issues, in order to apply the previously presented concepts. Las relaciones entre humanidad y técnica enfrentan al pensamiento con una serie de paradojas. Para dar comienzo a nuestra exposición, recuperamos la síntesis propuesta por Andrew Feenberg en relación con este problema. Luego nos concentramos en la exposición de las tesis centrales del filósofo francés Bernard Stiegler, quien ha intentado dar respuesta al problema a través de una elaboración conceptual original. Restituimos brevemente las definiciones de los conceptos de sistema técnico, tendencia y anticipación, para considerar el comentario y apropiación que el francés realiza de los descubrimientos de la paleoantropología de Léroi-Gourhan. Finalmente, nos abocamos a un comentario de la película “2001: Odisea en el espacio” a la luz de esta problemática, en la cual intentamos aplicar los conceptos expuestos.