info:eu-repo/semantics/article
Aportes desde una Escuela secundaria a una intervención extensionista
Autor
Piegari, Mariana
Gallino, Laura Maria
Institución
Resumen
Good oral health is a key indicator of health, well-being and quality of life. A wide knowledge of what it implies and the acquisition of healthy habits are very important. The outreach project called Juntos por una Vida Saludable (Together for a Healthy Life) was carried out by the Facultad de Odontología (School of Dentistry) of the Universidad Nacional de Córdoba (Córdoba National University) in a high school, and its effects were evaluated. This project was run during the 2016 school year and consisted of oral presentations given by Córdoba National University professors to Jóvenes Argentinos High School students pursuing the natural sciences concentration. Once the outreach project was over, the high school students shared and broadened the knowledge they had acquired, by engaging in oral health promotion activities in an elementary school and doing scientific school research. The high school teachers evaluated the impact of the outreach project using a questionnaire. The students said they had made positive changes in oral health habits and considered the information received useful, particularly that related to oral diseases. The work the Córdoba National University does together with high schools is useful to provide students with further oral health information as well as promoting beneficial changes in preventive attitudes. The Córdoba National University should study the effects of this kind of projects and suggest content recovery activities, making feedback and the enrichment of future projects possible. La salud bucodental es indicador clave de salud, bienestar y calidad de vida. Su conocimiento y la adquisición de hábitos saludables son muy importantes.
Se valoró el impacto del proyecto extensionista: “Juntos por una vida saludable” (Facultad Odontología-UNC) en una escuela secundaria. El proyecto se realizó en el ciclo lectivo 2016 en la escuela secundaria Jóvenes Argentinos, Ciclo Orientado en Ciencias Naturales, mediante charlas de docentes de la UNC.
Posterior al proyecto alumnos y alumnas realizaron actividades de transferencia y profundización de conocimientos obtenidos mediante proyectos de promoción de salud bucal en una escuela primaria e investigaciones científicas escolares.
Docentes de la escuela evaluaron el impacto del proyecto mediante encuesta. Alumnos y alumnas manifestaron cambios positivos en hábitos de salud bucal y consideraron que la información recibida fue útil, en particular la de enfermedades bucodentales.
La articulación UNC/escuela secundaria, es valiosa para mejorar la comunicación de contenidos a alumnos y alumnas secundarios y propiciar cambios de actitud favorables en prevención. Sería importante que la Universidad indagara el impacto posterior de este tipo de proyecto y propusiera actividades para recuperar contenidos permitiendo la retroalimentación y probable enriquecimiento de futuros proyectos.