Estructura dimensional de la Escala Clinical Outcomes in Routine Evaluation-Outcome Measure (CORE-OM) en universitarios mexicanos

dc.creatorSosa-Torralba, Janett Esmeralda
dc.creatorRomero-Mendoza, Martha Patricia
dc.creatorMedina-Mora-Icaza, María Elena
dc.creatorMéndez-Ríos, Enrique
dc.creatorBlum-Grynberg, Bertha
dc.date2020-07-04
dc.date.accessioned2023-03-29T18:57:52Z
dc.date.available2023-03-29T18:57:52Z
dc.identifierhttps://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/28485
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/6291074
dc.descriptionThis work verifies the dimensional structure of the Clinical Outcomes in Routine Evaluation - Outcome Measure (CORE-OM; Evans et al., 2000) through a quantitative-cross-sectional study in a sample of 466 university students who were selected by convenience sampling. 181 ages 18 to 30 who had requested psychological attention; and 285 ages 17 to 29 who were not seeking care. Through exploratory and confirmatory factor analyses,three dimensions for the instrument were identified, which presented adequate levels of internal consistency. This substantially replicates the previous results of the original version. Statistically significant differences were found in relation to sex, as well as of the consulting and non-consulting population. Differential item functioning (DIF) was carried out to explore these differences, and five items were found in the first category and three in the second. The internal structure of CORE-OM explores a wide range of symptoms of psychological distress and it is useful for evaluation in young university students.en-US
dc.descriptionEste trabajo verifica la estructura dimensional del Clinical Outcomes in Routine Evaluation-Outcome Measure (CORE-OM; Evans et al., 2000) mediante un estudio cuantitativo-transversal en una muestra de 466 estudiantes universitarios elegidos por muestreo de conveniencia; 181 de 18 a 30 años que solicitaron atención psicológica, y 285 de 17 a 29 años que no estaban en búsqueda de atención. A través de los análisis factoriales exploratorio y confirmatorio se identificaron tres dimensiones para el instrumento con adecuados niveles de consistencia interna, lo cual replica sustancialmente los resultados previos de la versión original. Se hallaron diferencias estadísticamente significativas entre varones y mujeres y entre la población consultante y no consultante. Finalmente, se comprobó si existía funcionamiento diferencial del ítem por sexo y por población consultante. Cinco reactivos se hallaron en la primera categoría y tres en la segunda. La estructura interna del CORE-OM explora un amplio conjunto de síntomas de malestar psicológico y resulta útil para su evaluación en jóvenes universitarios. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Psicología. Laboratorio de Evaluación Psicológica y Educativa (LEPE)es-ES
dc.relationhttps://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/28485/30133
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista Evaluar; Vol. 20 Núm. 1 (2020); 49-66es-ES
dc.source1667-4545
dc.source1515-1867
dc.source10.35670/1667-4545.v20.n1
dc.subjectCORE-OMen-US
dc.subjectpsychological distressen-US
dc.subjectuniversityen-US
dc.subjectCFAen-US
dc.subjectDIFen-US
dc.subjectCORE-OMes-ES
dc.subjectmalestar psicológicoes-ES
dc.subjectuniversitarioses-ES
dc.subjectAFCes-ES
dc.subjectDIFes-ES
dc.titleDimensional Structure of the Clinical Outcomes in Routine Evaluation - Outcome Measure (CORE-OM) in Mexican University Studentsen-US
dc.titleEstructura dimensional de la Escala Clinical Outcomes in Routine Evaluation-Outcome Measure (CORE-OM) en universitarios mexicanoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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