Infant Scale of Selective Attention: A Proposal to Assess Cognitive Abilities

dc.creatorGutiérrez-Hernández, Claudia Calipso
dc.creatorHarmony, Thalia
dc.creatorAvecilla- Ramírez, Gloria Nélida
dc.creatorBarrón-Quiroz, Ivette
dc.creatorGuillén-Gasca, Verónica
dc.creatorTrejo- Bautista, Guadalupe
dc.creatorBautista-Olvera, María Monserrat
dc.date2017-05-31
dc.date.accessioned2023-03-29T18:57:37Z
dc.date.available2023-03-29T18:57:37Z
dc.identifierhttps://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/17077
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/6291025
dc.descriptionThe aim of this research was to test the Infant Scale of Selective Attention (EEAS, in Spanish) on healthy infants with no suspected neurological damage, in order to obtain normalcy initial parameters for the use of the instrument.The sample consisted of two hundred babies between two and eight months of age who were enrolled in the daycares of the Instituto Mexicano del Seguro Social. To obtain the normalcy initial parameters, descriptive statistics were used to calculate the mean, the standard deviation, the minimum and maximum scores, and percentiles. The EEAS allows for identification of delays in the development of the attention process by comparing an individual score to their age group in the tables. The findings of this study suggest that EEAS is a useful tool to evaluate the development of the attention process during infancy.en-US
dc.descriptionEl objetivo de la presente investigación fue probar la Escala de Evaluación de la Atención Selectiva (EEAS) en lactantes sanos sin sospecha de daño neurológico, con la finalidad de obtener parámetros iniciales de normalidad para el uso del instrumento. La muestra estuvo integrada por 200 lactantes con un rango de edad entre dos y ocho meses, adscritos al sistema de guarderías del Instituto Mexicano del Seguro Social. Para obtener los parámetros iniciales de normalidad se utilizó estadística descriptiva para calcular la media, la desviación estándar, puntajes máximos y mínimos y percentiles. La EEAS permite identificar retrasos en el desarrollo del proceso de atención al comparar un puntaje individual contra su grupo de edad en tablas. Los hallazgos de este estudio sugieren que la EEAS es un instrumento útil para evaluar el desarrollo del proceso de atención durante la infancia.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherFacultad de Psicología. Laboratorio de Evaluación Psicológica y Educativa (LEPE)es-ES
dc.relationhttps://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/17077/16708
dc.rightsDerechos de autor 2017 Claudia Calipso Gutiérrez-Hernández, Thalia Harmony, Gloria Nélida Avecilla- Ramírez, Ivette Barrón-Quiroz, Verónica Guillén-Gasca, Guadalupe Trejo- Bautista, María Monserrat Bautista-Olveraes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista Evaluar; Vol. 17 Núm. 1 (2017)es-ES
dc.source1667-4545
dc.source1515-1867
dc.source10.35670/1667-4545.v17.n1
dc.subjectDesarrollo infantiles-ES
dc.subjectcogniciónes-ES
dc.subjectatención selectivaes-ES
dc.subjectescala de evaluaciónes-ES
dc.subjectInfant developmenten-US
dc.subjectcognitionen-US
dc.subjectselective attentionen-US
dc.subjectassessment scaleen-US
dc.titleInfant Scale of Selective Attention: A Proposal to Assess Cognitive Abilitiesen-US
dc.titleInfant Scale of Selective Attention: A Proposal to Assess Cognitive Abilitieses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Este ítem pertenece a la siguiente institución