info:eu-repo/semantics/article
Linguistic Linguistic Mediation of Perceptual Adjustment in University Students
Mediación lingüística del ajuste perceptual en estudiantes universitarios
Autor
Carpio, Claudio Antonio
Barrios, Diana Valeria
Montes, María Guadalupe
Aguilar, Francisco
García-Gallardo, Daniel
Pacheco, Virginia
Institución
Resumen
Students from different areas of academic training (Psychology vs. Optometry) completed a task in which they had to locate a "lost moving target" in a simulated forest on a computer screen. The effects of three independent variables were assessed: a) the type of trajectory of the moving target (regular and irregular), b) the time elapsed since the loss of visual contact with the moving target (delays of 1, 4 and 6 seconds), and c) administration / non administration of verbal consequences for localization responses. Results indicated that accuracy in localization responses was higher on 1) regular trajectories, 2) shortest delays, 3) verbal consequences condition, and 4) Optometry students. Findings are discussed in terms of the parameters of the task. Contributions of the academic training of the participants are discussed as a linguistic scenario in which differential modes of the contact with the environment’s mediation are learned. En una tarea en la que estudiantes universitarios de diferentes áreas de capacitación académica (Psicología vs. Optometría) tuvieron que ubicar un "móvil perdido" en un bosque simulado en una pantalla de computadora, se evaluaron los efectos de tres variables independientes: a) el tipo de trayectoria del móvil (regulares e irregulares), b) el tiempo transcurrido desde la pérdida del contacto visual con el móvil (demoras de 1, 4 y 6 segundos), y c) administración/no administración de consecuencias verbales para la respuesta de localización. Los resultados muestran que la precisión de la respuesta de localización fue mayor en: 1) trayectorias regulares, 2) retrasos más cortos, 3) condición de consecuencias verbales y 4) estudiantes de Optometría. Se propone una explicación basada en los parámetros de la tarea y se discute la contribución del área de capacitación como escenario lingüístico en que se aprenden modos diferenciales de mediación del contacto con el medio.