info:eu-repo/semantics/article
Accessible library. Services and experiences of the Library System of the Universidad Católica de Córdoba
Biblioteca accesible. Servicios y experiencias del Sistema de Bibliotecas de la Universidad Católica de Córdoba
Registro en:
10.34096/ics.i47.12033
Autor
Martín, Sandra Gisela
Verde, Marcela
Rodríguez, Mariela
Godoy, María Soledad
Institución
Resumen
The services and information resources in accessible formats offered by the Library System of the Catholic University of Córdoba (UCCb), framed within the Strategic Plan 2020-2024, are described. In this context, some of the initiatives that were generated around the axis of accessibility and inclusion are presented: the library adapted its website and communication pieces to web accessibility standards; formed a team of professionals specialized in issues related to accessibility; articulated interdisciplinary work with other areas of the university; carried out awareness campaigns on aspects of accessibility to the university community; continued volunteering in digitalization and text editing for people with visual disabilities; implemented an advisory service for the creation and development of accessible educational materials; generated training instances for teachers in relation to the development of accessible written educational materials, presentations and audiovisuals; acquired two listening reading devices that convert printed or digital text into audio; established a supervised professional practice for future graduates in Library and Information Science on the realization of reasonable adjustments on various public documents of the UCCb; and organized an itinerant cycle of inclusive cinema-debate. Finally, some quantitative and qualitative data are provided. Se describen los servicios y recursos de información en formatos accesibles ofrecidos por el Sistema de Bibliotecas de la Universidad Católica de Córdoba (UCCb), enmarcados dentro del Plan Estratégico 2020-2024. En este contexto, se presentan algunas de las iniciativas que se generaron en torno al eje de accesibilidad e inclusión: la biblioteca adecuó su página web y las piezas de comunicación a las normas de accesibilidad web; formó un equipo de profesionales especializados en temas relativos a la accesibilidad; articuló el trabajo interdisciplinario con otras áreas de la universidad; realizó campañas de concientización sobre aspectos de accesibilidad a la comunidad universitaria; continuó con el voluntariado en digitalización y edición de textos para personas con discapacidad visual; implementó un servicio de asesoramiento para la creación y elaboración de materiales educativos accesibles; generó instancias de capacitación para docentes en relación con la elaboración de materiales educativos accesibles escritos, presentaciones y audiovisuales; adquirió dos dispositivos de lectura auditiva que convierten texto impreso o digital en audio; estableció una práctica profesional supervisada para futuros licenciados en Bibliotecología y Documentación acerca de la realización de ajustes razonables sobre diversos documentos públicos del UCCb; y organizó un ciclo itinerante de cine-debate inclusivo. Finalmente, se brindan algunos datos cuantitativos y cualitativos.