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EVALUACIÓN DE LA COMERCIALIZACIÓN DEL TANGELO (Citrus reticulata x Citrus paradasi) CON MANEJO POST COSECHA EN EL ANEXO DE SANTA ROSA DE CASHINGARI, SATIPO
EVALUATION OF TANGELO COMMERCIALIZATION (Citrus reticulata x Citrus paradasi) WITH POSTHARVEST MANIPULATION IN SANTA ROSA DE CASHINGARI COMMUNITY SATIPO
Registro en:
10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2006.3.1236
Autor
Castro Garay, Angélica
Acosta López, Edgar Rafael
Institución
Resumen
The post harvest factors of Tangelo are: the organization, agricultural extension, accessibility to agricultural credit and commercialization. The production cost average of tangelo per hectare is S/ 4 064,00 and the utility by campaign is between S/
818,00 and S/1 853,00 with a yield from 20,54% to 44,68%. The post harvest cost average of Tangelo per hectare is S/18 912,00 a utility from S/ 4 999,00 to S/ 7 459,00 with a yield from 28,93% to 36,38% for the first campaign. In the second campaign, the yield of tangelo with post harvest manipulation increased 61, 49%. It was been obtained 30% first quality, 45% second quality, 20% third quality and 5% of discard (low quality tangelo) during post harvest treatment. The product is presented in corrugated cardboard box of 40, 50 and 60 units according to the quality. According to the statistical contrast through the T student test, it is possible to affirm with 95% of security that the utility is more in tangelo with post harvest manipulation than in tangelo without post harvest manipulation from the second campaign. It's concluded that the post harvest manipulation increases the economic yield of the agriculturist, which will have impact in the extension of its agricultural border, food, education, dressing and health. Los factores que intervienen en la post cosecha del Tangelo son la organización, extensión agrícola, accesibilidad al crédito agrario y la
comercialización. El costo de producción promedio del Tangelo por hectárea sin post cosecha es de S/ 4 064,00 y la utilidad por campaña oscila entre S/ 818,00 a S/1 853,00 con una rentabilidad desde 20,54% hasta 44,68%. El costo de post cosecha promedio del Tangelo por hectárea es de S/18 912,00 con una utilidad desde S/ 4 999,00 hasta S/ 7 459,00 con una rentabilidad de 28,93% hasta 36,38% en la primera campaña. Para la segunda campaña la rentabilidad del tangelo con poscosecha se incrementó 61,49%. Durante el tratamiento post cosecha se obtiene: 5% de descarte, 30% de calidad primera, 45% de calidad segunda y 20% calidad tercera. La presentación del producto es en cajas de cartón corrugado de 40, 50 y 60 unidades según la calidad. Con la contrastación estadística se puede afirmar con 95% de seguridad que la rentabilidad es mayor en el Tangelo con post cosecha a partir de la segunda campaña. Se concluye que con la aplicación del tratamiento post cosecha en el Tangelo se logra incrementar la rentabilidad económica del agricultor el cual tendrá impacto en la ampliación de su frontera agrícola, alimentación, educación, vestimenta y salud.