info:eu-repo/semantics/article
Structure and speech: problem and questions of the diagnosis (structure, speech, and diagnosis)
Estructura y discurso: problemas y cuestiones del diagnostico (estructura, discurso y diagnostico);
Structure et discours: problèmes et questions du dialogue (structure, discours et diasnostique);
Estrutura e discurso: problema e questões do diagnóstico (estructura, discurso, diagnostico)
Autor
Askofaré, Sidi
Alberti, Sonia
Institución
Resumen
The structural clinic, tackle here from the standpoint of diagnosis and depression clinical examples, will be discuss in relation with psychoanalysis teaching in universities. When psychoanalysis istaught at the universities is important to provide the students with basic theoretical elements. But always there are increasing uncertainties in the clinical psychoanalysis, but they are not always considered. What place might take this in the Psychoanalysis teaching at the universities? What relation might be between the teaching of the psychoanalysis and what is putted on relief in the psychoanalytical institutions, that is, in two different speeches? Clinical dialecting, teaching and research, we studywhat it is possible to know about the structure and what escape for unknown, but that is important to include inside the context of Psychoanalytical teaching; leaving, in this way, open the possibility to something new. La clínica estructural que aquí es abordada a partir del punto de vista del diagnóstico y de ejemplos clínicos de la depresión, será discutida en relación con la enseñanza del psicoanálisis en universidades. Cuando se enseña el psicoanálisis en la universidad es importante proveer a nuestros estudiantes con elementos teóricos de base. Pero hay siempre incertidumbres que surgen del psicoanálisis clínico, y que no siempre son tenidas en cuenta. ¿Qué lugar podría tomar esto en la enseñanza del psicoanálisis en universidades? ¿Qué relación podría haber entre la enseñanza de psicoanálisis y lo que se pone de relieve en las instituciones psicoanalíticas, esto es, en dos discursos diferentes? Dialectizando clínica, enseñanza e investigación, estudiamos lo que de la estructura se puede saber y lo que escapa de ella como nosabido, pero importante para incluir en el contexto de la enseñanza del psicoanálisis dejando así la posibilidad abierta para algo nuevo. La clinique structurelle qui est abordée ici du point de vue du diagnostique et d’exemples cliniques de la dépression est discutée par rapport à l’enseignement du la psychanalyse dans les universités. Quand la psychanalyse est apprise dans les universités, il est important de fournir aux étudiants des éléments théoriques de base. Mais il y a toujours des incertitudes qui surgissent dela psychanalyse clinique, et qui ne sont pas toujours prises en compte. Quelle place pourrait occuper ceci dans l’enseignement de la psychanalyse dans les universités? Quel rapport pourrait exister entre l’enseignement de la psychanalyse et ce qui est mise en relief dans les institutions psychanalytiques, c’est-à-dire, dans deux discours différents? En dialectisant clinique, enseignement et recherche, nous étudions ce qui est possible de savoir de la structure, et ce qui en échappe comme non su mais qui est important pour conclure dans le contexte de l’enseignement de la psychanalyse en ouvrant ainsi la possibilité à quelque chose de nouveau. A partir da clínica dita estrutural, aqui abordada pelo viés das questões diagnósticas e exemplificada pelas questões clínicas envolvidas na depressão, problematizamos o ensino da psicanálise na universidade. Quando se ensina psicanálise na universidade, é importante instrumentalizar o estudante com os aportes teóricos de base. No entanto, há incertezas na clínica psicanalítica que nem sempre são levadas em conta e a questão que se coloca é saber que lugar podem ocupar no ensino. ¿Que relação existe entre o ensino da psicanálise na universidade e o que dela é privilegiado nas instituições psicanalíticas, quer dizer, em dois discursos diferentes? Dialetizando clínica, ensino e pesquisa, abordamos o que da estrutrura se pode saber e o que lhe escapa como não sabido, para levá-lo em conta no próprio contexto do ensino de forma a deixar abertas as possibilidades para o surgimento de algo novo.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Diagnóstico bucal precoce no SUS : análise individual, vigilância à saúde e trabalho em equipe como possibilidade (re)estruturante
Melo, Nilce Santos de; Figueiredo, Paulo Tadeu de Souza; Leite, André Ferreira; Souza, Tiago Araújo Coelho de; Lucena, Edson Hilan Gomes de; Zanetti, Carlo Henrique Goretti -
A diagnosis of gender inequality in a municipality in Portugal: structures and representations
Monteiro, Rosa; Agostinho, Luísa; Daniel, Fernanda -
Análise crítica do racismo estrutural no sistema penal brasileiro: Um diagnóstico a partir da teoria narrativa.
Souza, Ricardo Maciel Marques