dc.creatorContessotto, Enrique Ernesto
dc.creatorBotta, Guido Fernando
dc.creatorAngelini, Marcos Esteban
dc.creatorBienvenido, Fernando
dc.creatorRivero, David
dc.creatorPelizzari, Federico Matías
dc.creatorGhelfi, Diego Gabriel
dc.creatorNistal, Ayelén Ileana
dc.date.accessioned2022-03-03T10:44:49Z
dc.date.accessioned2023-03-15T14:13:33Z
dc.date.available2022-03-03T10:44:49Z
dc.date.available2023-03-15T14:13:33Z
dc.date.created2022-03-03T10:44:49Z
dc.date.issued2021-07-07
dc.identifier1853-8665
dc.identifierhttps://doi.org/10.48162/rev.39.011
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/20.500.12123/11294
dc.identifierhttps://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/RFCA/article/view/4527
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/6214295
dc.description.abstractThe present work shows the effects of the different agricultural wheels traffic on the physical properties of a typical Argiudol soil worked under a no-tillage cropping system. Soil compaction produced by traffic was quantified through a series of parameters. These parameters were: a) cone index, b) rut depth and c) soil water content at the traffic moment. A grain chaser, a sprayer, a combine harvester and a tractor equipped with commonly used wheels were tested in the study area. The main results obtained showed that the tyres with the highest inflation pressure and tyre ground pressures produced the highest values of cone index and rut depth. A typical Argiudol soilis not able to constrain topsoil and subsoil compaction when wheeled by tyres with ground pressures greater than 77.6 kPa. This occurs when this soil is worked under a continuous no-tillage cropping system.
dc.description.abstractEn el presente trabajo se muestran los efectos del tránsito de diferentes ruedas agrícolas sobre las propiedades físicas de un suelo Argiudol Típico trabajado bajo el sistema de no-labranza. La compactación del suelo producida por el tráfico se cuantificó a través de los parámetros: a) índice de cono, b) profundidad de huella y c) contenido de agua del suelo al momento del tránsito. Se ensayaron carro de granos, cosechadora, pulverizadora y tractor equipados con rodados de uso generalizado en la zona productiva bajo estudio. Los principales resultados obtenidos demostraron que los neumáticos con mayor presión de inflado y presión en el área de contacto rueda/suelo produjeron los mayores valores de índice de cono y profundidad de huella. El suelo Argiudol típico trabajado en forma continua bajo no-labranza no puede limitar la compactación superficial y subsuperficial del suelo cuando es transitado por ruedas con presiones en el área de contacto rueda/suelo mayores a 77.6 kPa.
dc.languageeng
dc.publisherFacultad de Ciencias Agrarias, Universidad Nacional de Cuyo
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.sourceRevista Facultad de Ciencias Agrarias / Universidad Nacional de Cuyo 53 (1) : 109-117 (enero-junio 2021)
dc.subjectCompactación del Suelo
dc.subjectSoil Compaction
dc.subjectZero Tillage
dc.subjectSoil Chemicophysical Properties
dc.subjectCero-labranza
dc.subjectPropiedades Físico - Químicas Suelo
dc.titleSoil compaction response to wheel traffic in the Rolling Pampas region of Argentina
dc.typeinfo:ar-repo/semantics/artículo
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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