info:eu-repo/semantics/article
Influence of the stakeholders in the pharmaceutical distribution companies in Ecuador period 2008-2013
Influencia de los stakeholders en las empresas de distribución farmacéutica en el Ecuador. Periodo 2008-2013
Registro en:
10.53591/iti.v6i6.117
Autor
Arteaga López, Luciano Javier
Institución
Resumen
The objective ofthis article is to identify the stakeholders (stakeholders) of the pharmaceutical distribution in Ecuador (2008-2013) through an exploratory study using as a guide the first pharmaceutical distributor Ecuador. lt seeks to identify how these stakeholders are related with pharmaceutical distributors in the country, and the influence they have with respect on strategies and decisions made in this market. lt shows that stakeholders have a noticeable significance in each process of the pharmaceutical distribution market taking into account the data in recent years, and thus to be projected for subsequent years. lt s emphasized that the activities of these cornpanies have an econornic, environmental and social impact, which is importan! to these stakeholders to consider when making sorne decisions and in developing strategies. lt will be shown that stakeholders are an essential basis for the operation ofthe pharmaceutical distributors and taking into account that generate large benefits as that of sustainable development, build trust between the company and stakeholders, and improve applicable social programs. Se identifican los grupos de interés (stakeholders) de la distribución farmacéutica en el Ecuador, en el periodo 2008-2013. El estudio, de tipo exploratorio, examina la labor de DIFARE S.A., identifica la relación entre los stakeholders y las distribuidoras farmacéuticas en el país, y la influencia del gobierno con respecto a las estrategias y decisiones que se toman en este mercado. Con datos de los últimos años se muestra cuáles son estos stakeholders y qué peso tienen en el mercado de la distribución farmacéutica nacional. Se demuestra que los stakeholders son aliados estratégicos y base fundamental para el éxito de la distribución de fármacos en el Ecuador. Se resalta el efecto económico, ambiental y social de las actividades de esas empresas y la importancia de que estas consideren a los stakeholders a la hora de tomar decisiones y elaborar estrategias. Se demuestra que los stakeholders son base fundamental del funcionamiento de las distribuidoras farmacéuticas y que, al tomarlos en cuenta, generan beneficios como el de un desarrollo sostenible, la generación de confianza entre ellos y la empresa, y el mejoramiento de la aplicación de los programas sociales.