bachelorThesis
The application of context clues to improve reading comprehension
Fecha
2021-10Autor
Rodríguez Avilés, Megan Jazmín
Palas Morán, Carla Stefania
Institución
Resumen
This research was carried out with 10th grade EGB, at the Public Educational Unit “Vicente Piedrahíta Carbo” in the 2021-2022 academic year.it was focused on reading comprehension and Context Clues as a reading comprehension strategy because students were experiencing reading comprehension problems. Due to the Covid-19 health emergency, education was affected and adapted to the virtual modality, that is why most of the students did not have the possibility to attend classes. This research is mixed because both qualitative and quantitative research contribute a lot to this study. Two research instruments were used for data compilation: the students survey in “Google Forms” and an interview with the teacher using “Zoom”. The results confirmed a reading comprehension problem. A large part of the survey population and the teacher consider that a didactic guide aimed at the teacher would improve reading comprehension through the use of context clues, thus encouraging the reading. Esta investigación se realizó con 10º grado de EGB, en la Unidad Educativa Pública "Vicente Piedrahíta Carbo" en el año académico 2021-2022. Se enfocó en la comprensión lectora y en las pistas de contexto como estrategia de comprensión lectora porque los estudiantes experimentaban problemas de comprensión lectora. Debido a la emergencia sanitaria por Covid-19, la educación se vio afectada y adaptada a la modalidad virtual, por lo que la mayoría de los estudiantes no tienen la posibilidad de asistir a clases. Esta investigación es mixta porque tanto la investigación cualitativa como la cuantitativa aportan mucho a este estudio. Se utilizaron dos instrumentos de investigación para la recopilación de datos: la encuesta de los alumnos en "Google Forms" y una entrevista con el profesor mediante "Zoom". Los resultados confirmaron un problema de comprensión lectora. Una gran parte de la población encuestada y el profesor consideran que una guía didáctica dirigida al profesor mejoraría la comprensión lectora mediante el uso de pistas de contexto, fomentando así la lectura.