bachelorThesis
The communicative linguistic approach for the development of the english oral production
Fecha
2021-03Autor
Sayay Cujilema, María Lourdes
Institución
Resumen
Currently, the teaching of English as a foreign language is marked by the so-called communicative approach, from which the objective of language teaching presupposes achieving the communicative competence of the student of the different linguistic levels they possess, that is, to promote the development of a different attitude towards the language and its advancement, characterized by the awareness of what the correct use of communication with linguistic approaches in accordance with the educational system serves, such as making efficient use of it in any communicative situation. The student uses both linguistic forms and extra-linguistic elements that replace and / or complement certain communicative expressions depending on the environment. The emphasis given to the development of communication skills can be appreciated, although without a planned methodological arrangement of these non-verbal elements. The present work intends to offer a solution to the problem of oral comprehension and production in the foreign language presented by high school students, who know how to use communicative linguistic use very well, for this purpose the theoretical and conceptual foundations are included. Supports the work, as well as a methodological proposal aimed at fostering the development of strategic competence in oral expression, based on the simultaneous and systematic treatment of linguistic and non-linguistic expression. En la actualidad la enseñanza de inglés como lengua extranjera está signada por el llamado enfoque comunicativo, a partir del cual el objetivo de la enseñanza de la lengua presupone lograr la competencia comunicativa del estudiante de los diferentes niveles lingüísticos que posean, es decir, propiciar el desarrollo de una actitud diferente ante el idioma y el avance del mismo, caracterizada por la conciencia de para que le sirve el uso correcto de la comunicación con enfoques lingüísticos acorde al sistema educativo, como hacer un uso eficiente de el en cualquier situación comunicativa. El estudiante utiliza tanto formas lingüísticas como elementos extra-lingüísticos que sustituyen y/o complementan determinadas expresiones comunicativas según el entorno. Se puede apreciar el énfasis dado al desarrollo de habilidades comunicativas, aunque sin un arreglo metodológico planificado de estos elementos no verbales. El presente trabajo se propone ofrecer una solución al problema de la comprensión y producción oral en la lengua extranjera que presentan los estudiantes de secundaria lo cual sepan utilizar muy bien el uso lingüístico comunicativo, con este fin se incluye la fundamentación teórico, conceptual en que se sustenta el trabajo, así como una propuesta metodológica encaminada a propiciar el desarrollo de la competencia estratégica en la expresión oral, a partir del tratamiento simultáneo y sistemático de la expresión lingüística y no lingüística