bachelorThesis
Critical reading and its influence on the development of reading comprehension
Fecha
2020-06Autor
Ordóñez Tenesaca, Gianella Yajahira
Institución
Resumen
The conflict situation of third- bachillerato students of “Vicente Rocafuerte” National High School of the 2019-2020 school period, showed insufficient reading comprehension, difficulty in recognizing the main idea of the secondary ideas of the text and little participation after reading a text.
This field study established reading comprehension as a dependent variable and critical reading as the independent variable. A study of the historical background of the theoretical, legal and research context was carried out. In addition, a teacher interview, a survey and a diagnostic evaluation were applied to 116 students as instruments for research. The results obtained confirmed the existence of a problem in reading comprehension.
To strengthen reading comprehension and critical reading, a brochure with readings and activities for critical thinking was created to encourage students to read and be critical people. La situación conflicto de estudiantes de tercero bachillerato del Colegio Nacional “Vicente Rocafuerte” del periodo lectivo 2019 – 2020, evidenció insuficiencia en la comprensión lectora, dificultad para reconocer la idea principal de las ideas secundarias del texto y poca participación después de leer un texto.
Este estudio de campo estableció como variable dependiente a la comprensión lectora y como variable independiente a la lectura crítica. Se realizó un estudio de los antecedentes históricos de los fundamentos teóricos, legales y del contexto de investigación. Además, una entrevista al docente, una encuesta y una evaluación diagnóstico fueron aplicadas a 116 estudiantes como instrumentos para la investigación. Los resultados obtenidos confirmaron la existencia de un problema en la comprensión lectora.
Para el fortalecimiento de la comprensión lectora y lectura crítica, un folleto con lecturas y actividades para el pensamiento crítico fue creado para incentivar a los estudiantes a leer y a ser personas críticas