bachelorThesis
The incidence of authentic texts in the development of reading comprehension
Fecha
2020-06Autor
Yagual Espinoza, Joseline Mitzy
Institución
Resumen
Through this research work, it has been evidenced that the students of the Third Year of Unified General Baccalaureate from the “Vicente Rocafuerte” High School in the school year 2019 – 2020, still do not meet the established quality standards. The objective of this thesis is to determine the incidence of authentic texts in the reading comprehension through a field, bibliographic and statistic research, allowing the theoretical and empiric development of the variables. This research was carried out through the use of diverse methods such as: historical-logical, analysis-synthesis, inductive-deductive, systemic-structural-functional and statistical. Moreover, a survey questionnaire, an interview questionnaire and the observation guide were applied as instruments to collect, measure and analyze data. To sum up, the results obtained allowed to provide a solution for the problem detected, elaborating a didactic guide of reading activities based on authentic texts which will allow to create an impact on the quality of teaching A través de este trabajo de investigación, se ha evidenciado que los estudiantes del tercer año de Bachillerato General Unificado del colegio "Vicente Rocafuerte" en el periodo lectivo 2019-2020, no cumplen con los estándares de calidad establecidos. El objetivo de esta tesis es determinar la incidencia de textos auténticos en la comprensión lectora a través de una investigación de campo, bibliográfica y estadística, permitiendo el desarrollo teórico y empírico de las variables. Esta investigación se llevó a cabo mediante el uso de diversos métodos, tales como: histórico-lógico, análisis-síntesis, inductivo-deductivo, sistémico- estructural-funcional y estadístico. Además, un cuestionario de encuesta, un cuestionario de entrevista y una guía de observación fueron aplicadas como instrumentos para recopilar, medir y analizar datos. En resumen, los resultados obtenidos proporcionaron una solución para el problema detectado, elaborando una guía didáctica de actividades de lectura basada en textos auténticos que permitirá generar un impacto en la calidad de enseñanza.