bachelorThesis
The influence of participatory techniques in oral expression
Fecha
2019-09Autor
Nieto Miranda, Maria Jose
Institución
Resumen
The aim of this educational project is to show the influence of participatory techniques in dialogues based on real contexts in the process of improving oral expression. This research was analyzed taking different points of view as psychological, philosophical, pedagogical, didactic, sociological and legal to acquire a quantity of information that was useful to link the theoretical framework which is supported by different psychologists, and other specialists in oral expression, and participatory techniques. Statistical methodologies were applied to analyze the data by teachers, which helped to confirm the hypothesis to present the most successful teaching strategy to improve oral expression in students. The results presented in this research show the deficiency in oral expression and confirm the need for the use of participatory techniques that will allow to improve this ability through the implementation of a didactic guide to teachers containing dialogues based on daily real activates to improve oral expression. The purpose of this teaching guide is to provide teachers with sufficient tools to create an interactive and dynamic environment in the classroom of the tenth year of elementary school of Vicente Rocafuerte de Guayaquil, for Zone 8 academic period 2018-2019 El objetivo de este proyecto educativo es mostrar la influencia de las técnicas participativas en los diálogos basados en contextos reales en el proceso de mejora de la expresión oral. Esta investigación fue analizada tomando diferentes puntos de vista como psicológicos, filosóficos, pedagógicos, didáctica, sociológica y jurídica para obtener una cantidad de información útil para vincular el marco teórico que es apoyado por diferentes psicólogos, y otros especialistas en expresión oral, y técnicas participativas. Se aplicaron metodologías estadísticas para analizar los datos de los docentes, lo que ayudó a confirmar la hipótesis de presentar la estrategia de enseñanza más exitosa para mejorar la expresión oral en los estudiantes. Los resultados presentados en esta investigación muestran la deficiencia en la expresión oral y confirman la necesidad de utilizar técnicas participativas que permitan mejorar esta capacidad a través de la implementación de una guía didáctica para profesores que contenga diálogos basados en activaciones reales diarias para mejorar la expresión oral. El propósito de esta guía didáctica es proporcionar a los docentes herramientas suficientes para crear un ambiente interactivo y dinámico en el aula del décimo año de la escuela primaria de Vicente Rocafuerte de Guayaquil, Zona 8 período académico 2018-2019