bachelorThesis
Importance of the didactic factors in the phonetic elements of the oral expression
Fecha
2017Autor
Martinez Cruz, Maria Victoria
Institución
Resumen
The problem of study English as a foreign language or bilingual education
has been handled in a superficial way. The experience gained during the
teaching time has shown that the public schools´ students have low oral
production and deficient pronunciation; meaning this that the correct
development of this language is not achieved, in despite of the great help
that ICT offers. The foregoing has led to conclude that the importance of the
didactic factors in the phonetic elements of the oral expression is the general
objective of this research. The methodological design research was
conducted under the scientific investigation line, through the critical- social
research, having as methodology type the descriptive-exploratory one, with
the survey and direct observation as research techniques, considering as
instruments, the questionnaire and the interview, based on closed questions
investigated on the field; under a quantitative approach. According to the
need, the scope is of qualitative type, because studies specific groups,
converting it in a case of study. The proposal of this research is focuses
on a Didactic Guide design with phonetic introductory methodology
supported on the ICT, which improves the pronunciation, increases the
students’ vocabulary and as a default will develop the oral expression. The
implementation of this proposal will identify the quality didactic factors that
influence the teaching-learning process. As a result, the right articulation of
this research will develop in great benefit, achieving the academic
excellence, based on standards and in line with the current globalized world,
which means the mastering of the English language El problema de estudiar inglés como lengua extranjera o educación
bilingüe se ha manejado de manera superficial. La experiencia adquirida
durante el tiempo de enseñanza ha demostrado que los estudiantes de
las escuelas públicas tienen una producción oral baja y una pronunciación
deficiente; Esto significa que no se logra el desarrollo correcto de este
lenguaje, a pesar de la gran ayuda que ofrecen las TIC. Lo anterior ha
llevado a la conclusión de que la importancia de los factores didácticos en
los elementos fonéticos de la expresión oral es el objetivo general de esta
investigación. La investigación en diseño metodológico se realizó bajo la
línea de investigación científica, a través de la investigación crítico-social,
teniendo como metodología el descriptivo-exploratorio, con la encuesta y
la observación directa como técnicas de investigación, considerando
como instrumentos, el cuestionario y la entrevista, basados en en
preguntas cerradas investigadas en el campo; bajo un enfoque
cuantitativo. Según la necesidad, el alcance es de tipo cualitativo, ya que
estudia grupos específicos, convirtiéndolo en un caso de estudio. La
propuesta de esta investigación se centra en el diseño de una guía
didáctica con una metodología de introducción fonética apoyada en las
TIC, que mejore la pronunciación, aumente el vocabulario de los alumnos
y, de forma predeterminada, desarrolle la expresión oral. La
implementación de esta propuesta identificará los factores didácticos de
calidad que influyen en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Como
resultado, la correcta articulación de esta investigación se desarrollará en
gran beneficio, logrando la excelencia académica, basada en estándares
y en línea con el mundo globalizado actual, lo que significa el dominio del
idioma inglés