bachelorThesis
The Incidence of Motivation in Reading Comprehension
Fecha
2017Autor
Morcillo Salvatori, María Laura
Chango Castillo, María de Lourdes
Institución
Resumen
The following research work focuses on the incidence of motivation in
reading comprehension in the students from Ninth year of General Basic
Education in "Francisco Huerta Rendón" high school, who demonstrated
having a big disinterest towards reading since in their classroom are not
applied motivational resources. These habits are necessary to acquire a
strong reading comprehension development. In order to support this
research, it was needed to gather information using some instruments
such as: observation guide which was performed to the classroom, an
interview for English teacher and last one survey to the students. The
collected data through these instruments showed how the lack of
motivation affects the reading disposition in students.
This study is important because it seeks to help teacher and students
in the teaching-learning process. As a result, it is proposed a motivational
reading guide with the fundamental intention of engaging students towards
reading through interesting and amusing texts and activities using reward
system strategy. The main beneficiaries with the development of this guide
will be the teacher due to she could use this extra resource like a support
for their future reading lessons, the students are another beneficiary since
using the guide they could develop their reading skills and improve their
reading comprehension El siguiente trabajo de investigación se enfoca en la incidencia de
la motivación en la comprensión lectora en los estudiantes del noveno año
de Educación General Básica en el colegio “Francisco Huerta Rendón”,
quienes demostraron tener un gran desinterés hacia la lectura ya que no
se han aplicado recursos motivacionales en sus clases. Este hábito son
necesarios para adquirir un excelente desarrollo en la comprensión
lectora. Para apoyar esta investigación, fue necesario juntar información
usando algunos instrumentos tales como: la guía de observación la cual
fue aplicada en la clase, la entrevista al profesor de inglés y la encuesta
realizada a los estudiantes. La información obtenida a través de estos
instrumentos mostró como la falta de motivación afecta la disposición de
la lectura en los estudiantes.
Este estudio es de gran importancia ya que busca ayudar al
profesor y a los estudiantes en el proceso de enseñanza-aprendizaje.
Como resultado, se propone una guía motivacional lectora con la
intención fundamental de comprometer a los estudiantes hacia la lectura a
través de textos y actividades interesantes usando la estrategia de
sistema de recompensas. Los principales beneficiarios con el desarrollo
de esta guía serán: la docente ya que podrá usar esta herramienta extra
como un soporte a sus futuras clases de lectura, los estudiantes ya que
usando esta guía podrán desarrollar su habilidad lectora y mejorar su
comprensión lectora