bachelorThesis
Influence of the oral techniques in the development of the oral expression
Fecha
2017Autor
Castro Ibarra, Conrado Emanuel
Institución
Resumen
It is said that listening skill is the first one that children learn in their native languages and the first ability in second language as well, because what a child does after he or she is born, is to receive and perceive every sound that comes from everywhere. Equally important, even before they are born their mommies let them hear musical and other type of sounds, in order they get accustomed to it, and develop the oral expression later for communicating ideas each others.
In addition, once the child is born the first thing in what parents are insterested is that their babe learn how to speak, how to talk as sooner as possible, than to learn, to write, or to read. Furthermore, parents begingn to repeat the babies babbling. As well to squeak, to string, waiting for the babies babbling back what mommy or dady is babbling with her or his baby. And finally parents want their babies repeat the sweet words “mommy”, “mom”, ”mama”. This is because we have found that the most important thing for our babies and for ourselve is the oral expression, on one hand.
In contrast, it is considered that parents must not talk to their children with “babies talk”, but with a real vocabulary, is due to, on the other hand.
To sum it up, this project is not based on how babies beging to listenig neither speaking. This research is aimed to help students from Tenth course of Basic Education at “Dr.Teodoro Alvarado Olea School” of Guayaquil Ecuador, to improve the oral expression.Therefore, it is need to emphasize that what human beings develop first is the listening skill through recognition which is said precedes production, as oral expression. Therefore, how important the development of this skill in human beings is, led the researcher of this project to do this investigation to find the cause of the low level of the oral expression in students from the Tenth course of Basic Education at “Dr.Teodoro Alvarado Olea School”, school period 2017 – 2018, and to help them to improve the oral expression through the designing of a didactic guide to treat the oral techniques in oral classroom activities. El idioma inglés es quizás el más hablado y útil alrededor del mundo. El aprendizaje de esta lengua y el desarrollo del mismo llevan a los profesores a buscar mecanismos que motiven al niño y al adolescente a interesarse en participar en las actividades diarias de la producción oral dentro y fuera del salón de clase, donde se lleva a cabo el proceso enseñanza aprendizaje, precisamente, el desarrollo y la producción de, quizás, la más importante de las destrezas: La expresión oral. Esta investigación trata de poner en práctica las técnicas orales como herramienta didáctica, las mismas que al estar al alcance del profesor del 10mo. curso de Educación Básica del colegio “ Dr. Teodoro Alvarado Olea” de Guayaquil va a ayudar en gran manera a motivar y a volver a los estudiantes de dicho paralelo interesados en participar en cada una de las actividades que el docente ponga en práctica para hacerlos producir la expresión oral, la cual es la más importante entre la escritura, la lectura y la audición. Qué llevó al investigador de esta investigación a realizar este trabajo fue el bajo nivel de producción oral en alumnos del 10mo. curso de Educación Básica del Colegio “Dr. Teodoro Alvarado Olea” de Guayaquil, periodo 2017-2018, debido que se había detectado la práctica del idioma Inglés solamente usando el texto del Ministerio de Educación del Ecuador sin ningún otros medios que auxilien al maestro del mencionado paralelo. Por lo tanto, dicho texto no era suficiente para mantener a los estudiantes motivados, interesados y, aprendiendo de manera divertida, como se debe aprender una segunda lengua. En este caso el idioma Inglés. Esto motivó que se haga un trabajo investigativo a través de trabajos anteriores, tesis, bibliografías, las mismas que llevaron a la decisión de diseñar una guía didáctica, que sirva de guía y ayude a sus alumnos a desarrolla la expresión oral. El cambiante mundo trae consigo cada día retos que llevan al maestro tanto como a sus estudiantes a buscar los medios que los ayuden a poner en práctica la inclusión con igualdad y equidad, y preparar a sus dirigidos a tener éxito durante su etapa colegial y en el futuro como profesional.