bachelorThesis
Graphic organizers to generate ideas in the development of the written production
Fecha
2018Autor
Aguirre Riofrío, Daniela Andreina
Quizhpe Chávez, Romina Paola
Institución
Resumen
Through this research work we could analyze one of the problems found in the written
production of the second year students of the baccalaureate section "B", Accounting
specialization, morning shift, of the Fiscal Education Unit Veintiocho de Mayo. In
order to find what was causing problems in this competence, the authors consulted
several books and articles related to the written production and the possible solutions
that can be applied to develop the written production. They also used several
research methods among which are the theoretical methods, such as analysissynthesis,
inductive-deductive, logical-historical and systemic-structural-functional;
statistical methods such as Chi square and empirical techniques such as
observations, interviews and surveys. These empirical techniques were applied in the
population studied. Based on the results obtained through the application of all these
methods, it was concluded that students have problems generating ideas before
producing a written text due to the insufficient use of tools such as graphic organizers.
For this reason, its authors thought that through the design of a booklet with exercises
focused on the use of graphic organizers students will be able to generate ideas and
develop their written production A través del presente trabajo de investigación se pudo analizar uno de los problemas
encontrados en la producción escrita de los estudiantes de segundo año de
bachillerato sección “B”, especialización Contabilidad, jornada matutina, de la Unidad
Educativa Fiscal Veintiocho de Mayo. Para poder encontrar lo que estaba generando
problema en esta competencia sus autores consultaron varios libros y artículos
referentes a la producción escrita y a las posibles soluciones que se pueden aplicar
para poder desarrollar la producción escrita. También utilizaron varios métodos de
investigación entre los cuáles están los métodos teóricos, tales como análisissíntesis,
inductivo-deductivo, lógico-histórico y sistémico-estructural-funcional;
métodos estadísticos como el Chi cuadrado y además se usaron técnicas empíricas
como observaciones, entrevistas y encuestas. Estas técnicas empíricas fueron
aplicadas y con base en los resultados obtenidos a través de todos estos métodos
se concluyó que los estudiantes tienen problemas al generar ideas antes de producir
un texto escrito debido al poco uso de herramientas como lo son los organizadores
gráficos. Por este motivo sus autores pensaron que a través del diseño de un folleto
con ejercicios enfocados en el uso de organizadores gráficos los estudiantes podrán
generar ideas y desarrollar su producción escrita