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El Control de Concentraciones empresariales en el Perú: Bases fundamentales para su regulación
The Control of Business Concentrations in Peru: Fundamental Bases for its Regulation
Autor
Zúñiga Fernández, Tania
Institución
Resumen
This contribution analyzes the fundamental aspects for the regulation of the procedure for the prior evaluation of business concentration operations in Peru, under the international standards developed by UNCTAD, the OECD, the ICN and the European Union. The control of concentrations constitutes an instrument of competition policy complementary to the control of anti-competitive conducts and proposes the SIEC test (significant impediment to effective competition) with a focus on the anti-competitive effects in the structure of the market that concentrations may produce. This study is explained in the current context of the legislative debate after almost three decades of prolonged dilemma on the relevance of its implementation, in accordance with the constitutional foundation that establishes the role of the State to facilitate and monitor free competition in a social market economy. La presente contribución analiza los aspectos fundamentales para la regulación del procedimiento de evaluación previa de operaciones de concentración empresarial en el Perú, bajo los estándares internacionales desarrollados por la UNCTAD, la OECD, la ICN y la Unión Europea. El control de concentraciones constituye un instrumento de política de competencia complementario al control de conductas anticompetitivas y propone el test SIEC (significant impediment to effective competition) con enfoque en los efectos anticompetitivos en la estructura del mercado que puedan producir las concentraciones. La relevancia del estudio se explica en el actual contexto del debate legislativo después de casi tres décadas de prolongado dilema sobre la pertinencia de su implementación, de conformidad con el fundamento constitucional que establece el rol del Estado para facilitar y vigilar la libre competencia en una economía social de mercado.