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Periodismo de declaraciones: Cuando la prensa renuncia a ser el lugar de los hechos
Statements journalism: W hen the press renounces being the scene of facts
Autor
Munive, Mario
Institución
Resumen
It is not a journalism genre, but a discourse that seems to be in the DNA of Latin America’s press. On the newsroom it is known as “He said, she said” journalism. This term refers to a kind of contagious disease. Journalists and media that have been affected assume that news can give us statements instead of facts. In other words, that the inverted pyramid is licensed to replace verified facts with others opinions. It is time to ask us some questions from an academic perspective. Why is “He said, she said” journalism so rooted on the day-to-day practices of journalists? What are the causes of this strong tendency in the content supply of the media? Have they impacted in the construction of the agenda or in the formation of public opinion? This article tries to give answers to these questions and also suggest to pay attention to a practice that nowadays is considered a necessary evil, although is recognized as a symptom of an insufficient quality of the news that are transmitted by local media. No es un género periodístico, pero sí una modalidad discursiva que parece estar en el ADN de la prensa latinoamericana. En las salas de redacción es conocida como “declaracionitis”, término que alude a una enfermedad inflamatoria que afecta a la mayoría de periodistas. Estos creen que las opiniones de las fuentes tienen más importancia que los hechos verificados. Es hora de plantear algunas preguntas desde la academia: ¿Por qué el periodismo de declaraciones está tan enraizado en el ejercicio cotidiano de los profesionales de la información? ¿Cuáles son las causas de esta tendencia dominante en la oferta noticiosa de los medios? ¿Tiene alguna influencia en la construcción de la agenda o en la formación de la opinión pública? Además de ensayar respuestas preliminares a tales preguntas, este artículo propone enfocar la atención en una práctica señalada como un síntoma de la escasa calidad de los contenidos difundidos por los medios locales.