dc.creatorValdez Tamashiro, Alejandro Antonio
dc.date2019-09-16
dc.date.accessioned2023-03-08T19:13:12Z
dc.date.available2023-03-08T19:13:12Z
dc.identifierhttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/summa_humanitatis/article/view/22699
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5964385
dc.descriptionThe conquest of the Americas gave the Spanish the necessity to look for justifications for the actions undertook in this American venture. On the other hand, protestant groups, specifically the English, Dutch and some Spanish, being influenced by their own political and economical interests found in America and its writings a way to discredit and delegitimize the Spanish Empire in its decisions concerning Indian treatment, legal and administrative tasks, among others. The documentary corpus generated by these “Spain’s enemies” constitutes the “Black Legend”; while for the “defenders of Spain” it’s defined as the “White Legend (or Pink)”. The conflict of those two documentary corpuses built a whole system of myths, which stillexist to this day in popular and academic history. It’s in the absence of a common ground that texts like “Seven Myths of the Spanish Conquest” by Matthew Restall become of great necessity in order to avoid falling in the assumptions that these myths have founded in the collective memory of Americans and Europeans alike and which appear in the academic world. In the present article a historiographical analysis of such text will be presented, mentioning the myths presented by the author and his respective arguments, and it’s explained the importance that this text can offer to History students and the academic world of the Conquest of America.en-US
dc.descriptionLa conquista de América trajo consigo la necesidad por parte de los españoles de encontrar justificaciones para las medidas tomadas en esta empresa americana. Por otro lado, los grupos protestantes, especialmente los ingleses, holandeses y algunos españoles, viéndose influenciados por sus necesidades político-económicas encontraron en América y sus escritos una manera de desprestigiar y deslegitimar al imperio español en sus decisiones concernientes al trato indígena, temas legales y administrativos, entre otros. El cuerpo documental generado por estos “enemigos de España” constituye la “Leyenda negra”; mientras que el de los “defensores de España” es denominado como la “Leyenda blanca (o rosa)”. El conflicto de estos dos cuerpos bibliográficos construyó todo un sistema de mitos, que existen aún en la historia popular y académica. Es en la falta de un consenso común que obras tales como Los Siete Mitos de la Conquista española de Matthew Restall se vuelven necesarias para evitar degenerarse en los supuestos que tales mitos han infundido en la memoria colectiva americana y europea, y que aparecen en el mundo académico. En el presente artículo, se desarrollará un análisis historiográfico de dicha obra mencionando los mitos planteados por el autor y los argumentos que este brindada. Se explica la importancia que tal texto puede ofrecer a estudiantes de historia y al mundo académico de la Conquista de América. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes-ES
dc.relationhttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/summa_humanitatis/article/view/22699/21836
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceSumma Humanitatis; Vol. 11 Núm. 1 (2019); 74-87es-ES
dc.source1993-8179
dc.subjectconquesten-US
dc.subjectAmericaen-US
dc.subjectBlack Legenden-US
dc.subjectmythsen-US
dc.subjectSpainen-US
dc.subjectNew Philologyen-US
dc.subjectconquistaes-ES
dc.subjectAméricaes-ES
dc.subjectLeyenda Negraes-ES
dc.subjectmitoses-ES
dc.subjectEspañaes-ES
dc.subjectNueva Filologíaes-ES
dc.titleAnálisis historiográfico de la obra de Matthew Restall, Siete Mitos de la Conquista españolaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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