info:eu-repo/semantics/article
Vibration analysis of top plates of acoustic guitars
Análisis vibratorio de placas armónicas en la guitarra acústica
Registro en:
10.4206/sint.tecnol.2011.v4n2-05
Autor
Acuña C., Nicolás
Barros, José Luis
Institución
Resumen
The present work raises from the vibratory experimentation with two top plates of guitars of different characteristics as for quality and origin of materials, with a traditional Torres bracing, at free edge conditions, disconnected of the guitar's body. By employing the Chladni's Traditional Method, the most important vibrational modes are visualized and located. Furthermore, the measurement of vibratory amplitude is analyzed through the utilization of suitable instruments, in order to observe the quantitative effects of the material variability conditions and the bracing influence that every harmonic plate possesses. The development of this experience allows the identification of vibrational modes and sound radiation patterns in free vibrational conditions. The method consists on the solely isolation of the analysis for vibratory behavior to the harmonic plate. In this way, an overall knowledge of its behavior with respect to bars adhesion (mass) and its arrangement can be acquired. However, the subsequent effect of processes such as coupling or varnished, among others, are not considered. El presente trabajo plantea la experimentación vibratoria con dos placas superiores de guitarras de distintas características en cuanto a calidad y procedencia de materiales y con un barraje tradicional del tipo Torres, en condiciones de borde libres, es decir, desacopladas del resto del cuerpo de la guitarra. Mediante el empleo del método tradicional de Chladni, se visualizan y localizan los modos de vibración más importantes. Por otra parte, se realiza la medición de la amplitud de vibración a través de la utilización de instrumentos adecuados, a fin de observar los efectos cuantitativos de la variabilidad de condiciones materiales y la influencia del barraje que posee cada placa armónica. El desarrollo de esta experiencia permite la identificación de los modos de vibración y patrones de sonido de radiación en condiciones libres. El método considera el análisis del comportamiento vibratorio de la placa de armónicos, permitiendo lograr un conocimiento general de su comportamiento con respecto a la adhesión de barras (en masa) y su disposición. No se consideran efectos posteriores como el acoplamiento a la guitarra y la incorporación del barniz.