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Membership and social exclusion in Bariloche in a devotional key (1907-2017)
Pertenencia y exclusión social en Bariloche en clave devocional (1907-2017)
Registro en:
10.4206/rev.austral.cienc.soc.2019.n36-04
Autor
Barelli, Ana Inés
Nicoletti, María Andrea
Institución
Resumen
This work intends to analyze actions of belonging and logics of social exclusion in San Carlos de Bariloche from the first Marian invocation in the village: The Immaculate Conception (1907) from their processions and pilgrimages in the city. The Immaculate was the Patroness of the first chapel founded by the Salesians and the business Chilean-European elite belonging to organic Catholicism. The processions of the “founding” Immaculate marked territoriality from 1925 at the center of the city and the lake. Towards the 1990s, the Paraguayan migrant community moved to Bariloche an Immaculate under the patronage of Caacupé. Such “Migrant Immaculate” of strong popular imprint disputed through her pilgrimages a differentiated space, peripheral and far from the touristic circuit of the “founding” Immaculate, resignifying through religious practices the “paraguayidad” of this community in the distant south. Este trabajo se propone analizar acciones de pertenencia y lógicas de exclusión social en San Carlos de Bariloche a partir de la primera advocación mariana elegida en el poblado: la Inmaculada Concepción (1907) desde sus procesiones y peregrinaciones en la ciudad.
La Inmaculada fue la Patrona de la primera capilla fundada por los Salesianos y la elite empresarial chileno europea pertenecientes al catolicismo orgánico. Las procesiones de la Inmaculada “fundadora”, marcaron territorialidad a partir de 1925 en el centro de la ciudad y de cara al lago. Hacia la década de 1990 la comunidad de migrantes paraguayos trasladó a Bariloche una Inmaculada bajo la advocación de Caacupé. Esta Inmaculada “migrante” de fuerte impronta popular, disputó a través de sus peregrinaciones un espacio diferenciado, periférico y alejado del circuito turístico de la Inmaculada “fundadora”, resignificando a través de sus prácticas religiosas la “paraguayidad” de esta comunidad en el lejano sur.