info:eu-repo/semantics/article
Analysis of the usefulness of the basic program of teacher training in a blended learning modality
Análisis de la utilidad del programa básico de formación docente en modalidad semipresencial
Registro en:
10.4067/S0718-07052021000200289
Autor
Vielma Puente, Joel Eduardo
Ruano, Maria Alejandra
Institución
Resumen
The objective of this article is to evaluate the usefulness of the Basic Teacher Training Program in the Blended-Learning (BL) modality for teachers using a descriptive method through a cross-sectional survey with the participation of 35 university teachers. The edX platform was used as a virtual classroom, where the participants had different learning material available such as videos, readings, technical notes, evaluation rubrics, and face-to-face classes for training. The results obtained in the evaluations allowed measuring the program's learning objectives. A questionnaire was applied to evaluate the usefulness of the program, the participants' perception of the quality of the education obtained, and its usefulness for the development of their classes. The results show that the BL modality is beneficial, 77.2% of the participants consider their learning to be very good and excellent, and 57.1% consider that the learning is relevant and applicable in their classes. El objetivo del artículo es evaluar la utilidad del Programa Básico de Formación Docente (PBFD) en la modalidad semipresencial o Blended Learning (BL) en el quehacer docente utilizando un método descriptivo a través de una encuesta transversal con la participación de 35 docentes universitarios. Se utilizó la plataforma edX como aula virtual, en donde los participantes se apoyaron con videos, lecturas, notas técnicas, rúbricas de evaluación y clases presenciales para la formación y medición de los objetivos de aprendizaje del programa. Se aplicó un cuestionario para evaluar la utilidad del programa, la percepción de los participantes de la calidad del aprendizaje obtenido y su utilidad para el desarrollo de sus clases. Los resultados demuestran que la modalidad BL es útil ya que el 77,2% de los participantes consideran entre muy bueno y excelente su aprendizaje, además el 57,1% considera que los aprendizajes son pertinentes y aplicables en sus clases.