info:eu-repo/semantics/article
Super Economic. A economic friend. Design and validation of a didactic comic book for the education economic in school
SÚPER ECONÓMICO. UN AMIGO ECONÓMICO. DISEÑO Y VALIDACIÓN DE UN CÓMIC DIDÁCTICO PARA LA EDUCACIÓN ECONÓMICA EN LA ESCUELA
Registro en:
10.4067/S0718-07052009000200004
Autor
Denegri Coria, Marianela
del Valle Rojas, Carlos
Sepúlveda Aravena, Jocelyne
Etchebarne López, Soledad
González Gómez, Yéssica
Institución
Resumen
The present study to describe the process of construction of didactic materials contextualized, specifically the design of a personage that would facilitate or mediate the learning of economic content in the educational curriculum of elementary school. The work was addressed from the economic psychology, economic education and pedagogy of communication. We worked with two sub-samples for children with age between 11 and 12 years, of school of socio-economic level low, medium and high. We used a questionnaire built ad hoc, we made a mixed analysis (qualitative and quantitative), the first phase showed a preference by fictional personage such as Superman (22%), Batman (18%) and Spiderman (13%). It there allowed designing the personage Super Económico to use as symbolic mediator of the economic contents. Considering economic basic concepts, I design a prototype of text in format comic, which was submitted to validation by means of focal groups. We concluded with importance of the mediation symbolic-communicative of the fictional personages that represent the imagination of children and they act as facilitators for the construction of knowledge.
La investigación buscó describir el proceso de construcción de materiales didácticos contextualizados, específicamente el diseño de un personaje que facilite o medie el aprendizaje de contenidos económicos presentes en el curriculum educativo de educación básica. El trabajo fue abordado desde la psicología económica, educación económica y pedagogía de la comunicación. Se trabajó con dos submuestras de niños con edades entre 11 y 12 años, de escuelas de nivel socioeconómico bajo, medio y alto. Se empleó un cuestionario construido ad hoc, realizándose un análisis mixto (cualitativo y cuantitativo) que en una primera fase reveló la preferencia por personajes de ficción como Superman (22%), Batman (18%) y Spiderman (13%), ello permitió diseñar el personaje Súper Económico para servir de mediador simbólico de los contenidos económicos. Considerando conceptos económicos básicos se diseñó un prototipo de texto en formato cómic, el que fue sometido a validación mediante grupos focales. Se concluye con la importancia de la mediación simbólico-comunicativa de los personajes de ficción que representen el imaginario de los niños y actúan como facilitadores de la construcción del conocimiento.