info:eu-repo/semantics/article
Visualize, lets build the concept of Similarity
Visualizar, permite construir el concepto de Semejanza
Autor
Ojeda Jimenez, Jose Elias
Institución
Resumen
This study highlights the importance of the cognitive activity of visualization for the understanding of the concept of similarity of geometric figures, with seventh grade students at the Technical Industrial El Palmar educational institution located in Paz de Ariporo, Casanare; the low results in external tests, the insinuations that the MEN has been making in the standards and curricular guidelines of mathematics, show that there is a need to strengthen visualization as a cognitive activity necessary to recognize and analyze geometric properties, tools such as Geogebra make it possible This activity, more than a necessity, is a possibility. Design-based research (IBD) is the privileged qualitative methodology to develop this sequence that allows understanding aspects of similarity through visualization, when developing the tasks of a school technological activity whose central task is the construction of the model of a house and modeling of its parts; The initial results found show that according to the state of apprehension the child privileges the iconic visualization, since he tends to relate the representations with known objects. Focusing more on the recognition of the figure than on the identification of its properties as a consequence of the inter and intrafigural relationships, as the development of the proposed tasks continues, it can be seen that the child proposes auxiliary lines that originate a new figure passing from perceptual apprehension to surgery; When observing and analyzing the responses issued by the students, it can be seen that when they make auxiliary lines on a figure or figural representation, the qualitative properties are privileged, they go from the figure to the speech, evidencing dimensional deconstruction, favoring the non-iconic representation (Duval, 2010 ); consequently, perceptual apprehension functions as an articulating axis between the discourse and the operations that the child makes on the representations. Este estudio destaca la importancia de la actividad cognitiva de visualización para la comprensión del concepto de semejanza de figuras geométricas, con estudiantes de grado séptimo en la Institución educativa Técnico Industrial el Palmar ubicado en Paz de Ariporo, Casanare; los bajos resultados en las pruebas externas, las insinuaciones que ha venido haciendo el MEN en los estándares y lineamientos curriculares de matemáticas, dejan ver que existe la necesidad de fortalecer la visualización como actividad cognitiva necesaria para reconocer y analizar propiedades geométricas, herramientas como Geogebra posibilitan esta actividad, más que una necesidad son una posibilidad. La investigación basada en diseños (IBD) es la metodología de corte cualitativo privilegiada para desarrollar esta secuencia que permite comprender aspectos de la semejanza a través de la visualización, al desarrollar las tareas de una actividad tecnológica escolar cuya tarea central es la construcción de la maqueta de una casa y modelación de sus partes; los resultados encontrados de entrada dejan ver que de acuerdo al estado de aprehensión el niño privilegia la visualización icónica, dado que tiende a relacionar las representaciones con objetos conocidos. Centrándose más en el reconocimiento de la figura que en la identificación de sus propiedades como consecuencia de las relaciones inter e intrafigurales, al continuar el desarrollo de las tareas propuestas puede verse que el niño propone trazos auxiliares que originan una nueva figura, pasando de la aprehensión perceptiva a la operatoria; al observar y analizar las respuestas emitidas por los estudiantes puede verse que cuando ellos realizan trazos auxiliares sobre una figura o representación figural se privilegian las propiedades cualitativas, se pasa de la figura al discurso evidenciando deconstrucción dimensional, favoreciendo la representación no icónica (Duval, 2010); consecuentemente la aprehensión perceptiva funciona como eje articulador entre el discurso y las operaciones que el niño hace sobre las representaciones.