info:eu-repo/semantics/article
Analysis of the external manifestation levels of the motor skills of the Pole Vault that start in the 11-12 year category.
Análisis de los niveles de manifestación externa de las habilidades motrices de los pertiguistas que se inician categoría 10-11 años.
Autor
Medina Cabrera, Mario Luis
Perdomo Ogando, Juan Manuel
Sánchez Oms, Alberto
Resumen
The Pole Vault is not included among the disciplines in that the athlete’s pioneers get ready, by means of the Teaching Program, however, among the actions that it gives answer to a technological demand of the Athletics and task of the territorial project ¨The initiation to the Pole Vault Jump that has allowed to the Villa Clara province to advance in the development of this complex discipline, it is the initiation of the pole vault athletes’ from the category 11-12 years, because it is necessary that they begins from early age in the same one, with the purpose of acquiring skills and of this event for the future specialization; It is for that, the sport coaches should know the external manifestation levels of this skills, to be able to direct the training in a personalized way, however they are not determinate, being the main objective of the present investigation which uses methods and technical of the theoretical and empiric level, which allow to arrive to conclusions on the external manifestation of the skills. El Salto con Pértiga no se encuentra comprendido entre las disciplinas en que se preparan los atletas pioneriles, mediante el Programa de Enseñanza, sin embargo, entre las acciones que da respuesta a una demanda tecnológica del Atletismo y tarea del proyecto territorial “La iniciación al Salto con Pértiga” que le ha permitido a la provincia de Villa Clara avanzar en el desarrollo de esta compleja disciplina, es la iniciación de los pertiguistas desde la categoría 11-12 años, pues es preciso que se comience desde temprana edad en la misma, con el fin de adquirir habilidades de este evento, para su futura especialización; Es por ello que los profesores deportivos deben conocer los niveles de manifestación externa de dichas habilidades, para poder dirigir el entrenamiento de forma personalizada, sin embargo estas no están determinadas, siendo el objetivo principal de la presente investigación la cual utiliza métodos y técnicas del nivel teórico y empírico, los cuales permiten arribar a conclusiones sobre la manifestación externa de las habilidades.