info:eu-repo/semantics/article
Physical-recreational activities for the community participation of children with special educational needs
Actividades físico-recreativas para la participación comunitaria de niños con necesidades educativas especiales
Autor
Pupo Fernández, Héctor Rubén
Méndez Jiménez, Lidia Nidia
Palacio González, Daniela Milagros
González Abreu, Dashiell
Resumen
The research responds to a community problem related to social integration through recreational physical activities for students with special educational needs, dealing with current positions of social inclusion. The objective is to propose a program of physical-recreational activities with an inclusive approach, for the community participation of children with special educational needs of Circumscription 291, of the Popular Council Camacho Libertad of the municipality of Santa Clara. The proposal is conceived from the diagnosis of the selected group, where the real possibilities of the elected group were taken into account. Among the methods used: scientific observation, interview, mathematical statistics such as empirical frequency distribution. The status of the participation of children with special educational needs community activities is verified, these activities are founded and implemented from an inclusive conception. The proposal sets out creatively conceived activities with initiatives and changes in traditional practices of community activities. The merit of these lies in its contextualization, adjustment to the interests and needs of the sample, practical character based on current pedagogical theories, that facilitate in children the elevation of their self-esteem and acceptance in community groups. The main result after the application of the proposal is that this indicator and the relationship with adults increases, so that the effectiveness and degree of social inclusion achieved can be affirmed. La investigación da respuesta a una problemática comunitaria relacionada con la integración social a través de actividades físicas recreativas para alumnos con necesidades educativas especiales, a tono con las posiciones actuales de inclusión social. Se declara como objetivo proponer un programa de actividades físico-recreativas con enfoque inclusivo, para la participación comunitaria de niños con necesidades educativas especiales de la Circunscripción 291, del Consejo Popular Camacho Libertad del municipio de Santa Clara. La propuesta se concibe desde el diagnóstico del grupo elegido, donde se tuvo en cuenta las posibilidades reales de los seleccionados. Entre los métodos utilizados: la observación científica, la entrevista, estadísticos matemáticos como la distribución empírica de frecuencia. Se constata el estado de la participación de los niños con necesidades educativas especiales en las actividades de la comunidad, se fundamentan e implementan estas actividades desde una concepción inclusiva. En la propuesta se exponen actividades concebidas creadoramente con iniciativas y cambios en las prácticas tradicionales de las actividades comunitarias. El mérito de las mismas radica en su contextualización, su ajuste a los intereses y necesidades de la muestra, su carácter práctico fundamentado en las teorías pedagógicas actuales, que facilitan en los niños la elevación de su autoestima y la aceptación en los grupos de la comunidad. Los principales resultados tras la aplicación de la propuesta es que se incrementa este indicador y la relación con los adultos, por lo que se puede afirmar la efectividad y el grado de inclusión social alcanzado.