info:eu-repo/semantics/article
The MOODLE platform as a space for guiding action.
La plataforma MOODLE como espacio para la acción orientadora.
Autor
Pérez Gamboa, Alfredo
Raga Aguilar, Lis Marianne
García Acevedo, Yanetsy
Resumen
Educational counseling and guidance constitutes an important element to guarantee the quality of training in Higher Education. The Covid-19 pandemic caused a considerable transformation in the ways of conceiving and concretizing the substantive university processes, for which it has been necessary to produce new ways of consummating the specialized help and accompaniment processes. This article presents the design of a program for this purpose and its digitization through the use of exelearning software and the Moodle platform. As a result, the necessary bases are offered to promote the configuration of developing life projects within the framework of university education, from a comprehensive perspective that takes advantage of virtual spaces. La orientación educativa constituye un importante elemento para garantizar la calidad de la formación en la Educación Superior. La pandemia de Covid-19 provocó una transformación considerable en las formas de concebir y concretar los procesos sustantivos universitarios, por lo que ha sido necesario producir nuevas maneras de consumar los procesos de ayuda y acompañamientos especializados. Este artículo presenta el diseño de un programa para tal propósito y su digitalización mediante el uso del software exelearning y la plataforma Moodle. Como resultado, se ofrecen las bases necesarias para promover la configuración de proyectos de vida desarrolladores en el marco de la formación universitaria, desde una perspectiva integral que aprovecha los espacios virtuales.