info:eu-repo/semantics/article
Development of pedagogical professional identity of art instructor in initial formation
El desarrollo de la identidad profesional pedagógica del instructor de arte en formación inicial
Autor
Franco Mesa, María Nila
Gómez Morales, Yakelín
Torres Díaz, Noevia
Resumen
The work of vocational guidance in Higher Education proposes as the core development of professional identity. The research part of the experience of the authors at the University of Educational Sciences, currently built into the Central University "Marta Abreu" of Las Villas, from the race Bachelor of Arts Instructor. The problem is given by the motivational needs that students have in relation to teacher training, which has affected his tenure at the university. The solution is oriented towards the development of the teaching professional identity, from the potential offered by the discipline "Theory and Methodology of Art Education" which passes through the four years of the race. Pedagogical reflection workshops are planned for the first year, aimed at assessing the artistic and pedagogical work of art instructor at the school, proving its effectiveness. El trabajo de orientación profesional en la Educación Superior propone como eje central el desarrollo de la identidad profesional. La investigación parte de la experiencia de las autoras en la Universidad de Ciencias Pedagógicas, integrada en estos momentos a la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, desde la carrera Licenciatura Instructor de Arte. La problemática está dada por las carencias motivacionales que presentan los estudiantes en relación a la formación pedagógica, lo cual ha afectado su permanencia en el centro universitario. La solución se orienta hacia el desarrollo de la identidad profesional pedagógica, a partir de las potencialidades que ofrece la disciplina “Teoría y Metodología de la Educación Artística” la cual transita por los cuatro años de la carrera. Se planificaron talleres de reflexión pedagógica desde primer año, encaminados a valorar el quehacer artístico-pedagógico del instructor de arte en la escuela, comprobándose su efectividad.