info:eu-repo/semantics/article
Reflection and construction of knowledge concerning social skills and social competence
Reflexión y construcción del conocimiento en torno a las habilidades sociales y la competencia social
Registro en:
10.32541/recie.2018.v2i1.pp7-22
Autor
Losada, Lidia
Resumen
This work, which addresses the state of knowledge of social skills and social competence. Is a synthesis of the research process developed in the doctoral thesis: “Adaptation of the Social Skills Improvement System-Rating Scales to the Spanish context in the stages of Early Childhood Education and Primary Education” (Losada, 2015). The goal is to provide theoretical knowledge on the social competence, social skills and assertiveness conception, because of their implications for the development of social skills in schools and their usefulness in educational evaluation and intervention. It provides a historical overview of the origin of the scientific and systematic study of social skills and a review of the meaning of the concept of social skills and its relationship with related concepts. Finally, its implications in the school environment and the beneficial effects of the educational intervention on school adjustment and academic success are presented. Este trabajo aborda el estado del conocimiento de las habilidades sociales y la competencia social. Es una síntesis del proceso de investigación desarrollado en la tesis doctoral: “Adaptación del Social Skills Improvement System-Rating Scales al contexto español en las etapas de Educación Infantil y Educación Primaria” (Losada, 2015). El propósito de este artículo es aportar una construcción de conocimiento teórico de los conceptos competencia social, habilidades sociales y asertividad, por sus implicaciones en el desarrollo de las habilidades sociales en la escuela y su utilidad en la evaluación y la intervención educativas. También, se presenta un recorrido histórico en cuanto al origen del estudio científico y sistemático de las habilidades sociales y revisa el significado del concepto habilidades sociales, y su relación con otros afines. Finalmente, se presentan sus implicaciones en el ámbito escolar y los beneficiosos efectos de la intervención educativa en el ajuste escolar y en el éxito académico.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
The Use of Social Media in Malnacidos’ Social Protests in Hermosillo Sonora, 2013
PALAZUELOS ROJO, ISAAC DE JESUS; 588860; Palazuelos Rojo, Isaac de Jesús -
The relationship between social responsibility and accountability from the perception of entrepreneurs in the Imbabura province of Ecuador
Arias Collaguazo, Wilmer Medardo -
Aspectos teóricos e conceituais do financiamento das políticas de saúde
Medici, André Cezar