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Diversity in the classroom: the challenge of interpreting the singularity of initial literacy processes
La diversidad en el aula: el desafío de interpretar la singularidad de los procesos de alfabetización inicial
Autor
O. Baez, Mónica
D’Ottavio, María Eugenia
Resumen
The Argentinian law on Specific Learning Difficulties (Nº 27.306, 2016) includes dyslexia as an object of prevention and diagnosis, among its main points. This has generated new debates as well as the proliferation of children referred from the schools to the psychopedagogical consultation, taking the risk of an over-pathologization of the school population, particularly in the first cycle of primary schooling. This motivated the present qualitative study, based on the general interpretative framework of psychoge-netic epistemology and psycholinguistics, partially reported in this article. The research was developed in two stages: case studies of children referred to psychopedagogical care and exploration in a sample of teachers about their related conceptions. The results show that teacher training and their intervention for interpreting the normality of certain particularities of literacy processes are both quite relevant. La ley argentina Sobre Dificultades Específicas del Aprendizaje(Ley Nº 27.306, 2016) incluye entre sus principales puntos la dislexia como objeto de prevención y diagnóstico. Esto ha generado nuevos debates, así como el incremento de niños derivados a la consulta psicopedagógica desde las escuelas, con lo que se presenta el riesgo de una sobre-pato-logización de la población escolar, particularmente en el primer ciclo de la escolaridad primaria. Esto motivó este estudio cualitativo, basado en el marco interpretativo general de la epistemología y psicolingüística psicogené-tica, del que se da cuenta parcialmente en este artículo. Esta indagación se desarrolló en dos etapas: estudio de casos de niños derivados a atención psicopedagó-gica y exploración de las concepciones de una muestra de docentes. Los resultados manifiestan la importancia de la formación y de las intervenciones de los docentes para interpretar la normalidad de ciertas particularidades de los procesos de alfabetización.