info:eu-repo/semantics/article
Knowledge and Citizenship for Venezuela: the University that Must Come
Conocimiento y ciudadanía para Venezuela: la universidad que debe venir
Autor
Ordonez, Luis Arnoldo
Resumen
This theoretical article is based on a review of the literature related to the duty of the hispanic american university, particularly the Venezuelan one, in the current socio-political situation. Faced with a globalized world, we find a university that manages knowledge based on cultural characteristics that prioritize power relations generated from the segmentation of society. To overcome the new challenges of the 21st century, a local university model is presented that could facilitate social development thanks to a more aggressive involvement with the environment. Based on the mobilization of knowledge for social innovation and, without altering the traditional functions of the university, one of the objectives must be to develop citizenship in the inhabitants of that environment, despite the complexity of this, both at the level of its meaning, as well as that of the definitions at a theoretical level and its implementation. This evolution of the university organization, which requires the simultaneous mobilization of students, teachers and the administrative structure, is made possible thanks to technological development, but it does not happen spontaneously, it must start from consideration within the institution and the generation of skills for collaboration both within the university and with the environment. El presente artículo teórico se fundamenta en una revisión de la literatura relativa al deber ser de la universidad hispanoamericana, en particular la venezolana, en la actual coyuntura sociopolítica. Frente a un mundo globalizado, encontramos una universidad que maneja el conocimiento basada en características culturales que priorizan las relaciones de poder y se generan en la segmentación de la sociedad. Para sobreponerse a los nuevos retos del siglo xxi, se presenta un modelo de universidad local que pudiera facilitar el desarrollo social, gracias a un involucramiento más agresivo con el entorno. Basado en la movilización del conocimiento para la innovación social y, sin alterar las funciones tradicionales de la universidad, uno de los objetivos debe ser el desarrollo de ciudadanía en los habitantes de ese entorno, a pesar de la complejidad de ello, tanto a nivel de su significado como de la definición a nivel teórico y puesta en práctica. Esta evolución de la organización universitaria, que requiere movilizar simultáneamente a los estudiantes, los docentes y la estructura administrativa, se hace posible gracias al avance tecnológico, pero no se da espontáneamente, debe partir de la reflexión en el seno de la institución y la generación de competencias para la colaboración, tanto al interior de la propia universidad como con el entorno.