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Discussion of the applicability of sustainable development from public policies in the Dominican Republic and Colombia according to the educational adaptation of the 2030 Agenda
Discusión de la aplicabilidad del desarrollo sostenible desde las políticas públicas en la República Dominicana y en Colombia según la adaptación educativa de la Agenda 2030
Autor
Murillo Garnica, Jacqueline
Resumen
Sustainable development with educational emphasis has become a cross-cutting element in the global agenda, linking social and state organizations that are concerned about the current state of learning processes and quality of each country, continuously seeking that the adoption, improvement and balance between society, economic fundamentals, the environment and education occur in the shortest time possible, in order to improve living conditions and human relations with the environment. This research work will deal with the applicability of “Sustainable Development” from the perspective of public policies on education for the cases of Colombia and the Dominican Republic, in relation to access, quality, political will and legality that both countries have, understanding and addressing the approaches that have been given in each of the cases and that allow to manage policy reforms, development of international projects and multilateral concertation agendas, conceiving the autonomous thematic positions of the case studies. For this purpose, data will be taken from official sources, which will account for the advances or setbacks in the aforementioned axes, understanding their political, economic and social particularities, with a strong impact on the development and adaptation of Sustainable Development. El desarrollo sostenible con énfasis educativo se ha convertido en un elemento transversal en la agenda global, logrando vincular organizaciones sociales y estatales que se preocupan por el estado actual de los procesos de aprendizaje y de calidad de cada país, buscando continuamente que la adopción, mejoramiento y equilibrio entre la sociedad, los fundamentos económicos, el medio ambiente y la educación ocurran en el menor tiempo posible, en aras de mejorar las condiciones de vida y las relaciones humanas con el entorno. Este trabajo de investigación describe la aplicabilidad del “Desarrollo Sostenible” desde la perspectiva de las políticas públicas en materia de educación para los casos de Colombia y República Dominicana, con relación a los siguientes ejes: acceso, la calidad, la voluntad política y legalidad que tienen ambos países, entendiendo y abordando los enfoques que se le han dado en cada uno de los casos y que permiten que se gestionen reformas políticas, el desarrollo de proyectos internacionales y agendas de concertación multilaterales. Concibiendo las posturas temáticas autónomas de los casos de estudio. El estudio toma datos de fuentes oficiales con tal de mostrar los avances y los retrocesos concernientes a los ejes anteriormente planteados, entendiendo sus particularidades políticas, económicas y sociales, con fuerte incidencia en el desarrollo y adaptación del desarrollo sostenible.